فشار آمریکا بر آنکارا برای توقف عملیات نظامی احتمالی در سوریه

سرویس سوریه- یک مقام آمریکایی اعلام کرد: روسیه می‌خواهد ترکیه را از انجام عملیات در منبج و تل رفعت بازدارد و بجای آن این کشور را به سمت شرق فرات سوق دهد.

به گزارش کُردپرس به نقل از شمال پرس، روز دوشنبه یک منبع آگاه در واشنگتن اعلام کرده است که دولت جو بایدن در حال اقدامات دیپلماتیک برای فشار بر آنکارا است تا اطمینان حاصل کند که مناطق شرق فرات که محل حضور نیروهای آمریکایی است از هرگونه اقدام نظامی ترکیه دور بماند.

این منبع کرملین را متهم کرد که با اصرار روسیه برای جلوگیری از پیشروی ترکیه در مناطق منبج و تل رفعت، جایی که ارتش روسیه در آن حضور دارد، ترکیه را به سمت مناطق تحت نفوذ آمریکا در سوریه، یعنی شرق فرات ترغیب می‌کند.

وی افزود: روسیه معتقد است که با خارج کردن ارتش آمریکا از منطقه منبج و تبدیل آن به حوزه نفوذ روسیه، موفق شد از تهاجم ترکیه به شمال سوریه در سال ۲۰۱۹ منتفع شود.

روسیه می خواهد با عملیات جدید ترکیه در شرق فرات به تضعیف حوزه نفوذ آمریکا در مناطق شمال شرق سوریه بپردازد.

این منبع تصریح کرد: طی چند نشست در سطوح عالی، واشنگتن اعلام کرد که در صورت حمله ترکیه به شمال و شرق سوریه، تحریم‌های جدیدی را علیه ترکیه وضع می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر آنکارا تصمیم به نادیده گرفتن شرایط آمریکا بگیرد، طرف آمریکایی با ارتش ترکیه درگیر نخواهد شد. اما واشنگتن این اقدام آنکارا را چالشی برای واشنگتن و همسویی سیاسی با مسکو تلقی خواهد کرد که امروز بیش از هر زمان دیگری خواهان تضعیف نفوذ آمریکا چه در اروپا و چه در خاورمیانه است.

علاوه بر این، مایکل روبین، یکی از مقامات سابق وزارت دفاع ایالات متحده، در اظهاراتی اختصاصی به این رسانه گفت: بازدارندگی آمریکا باید از یک استراتژی لفاظی به اقدامات میدانی و تعهد جدی برای حفاظت از "SDF" بعنوان موثرترین نیروی نظامی علیه داعش تبدیل شود.

کد خبر 35358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha