نگاه سنتی بانک‌ها، مانع توسعه شرکت‌های دانش بنیان

سرویس کرمانشاه _ رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه تداوم نگاه سنتی بانک‌ها در مورد پذیرش وثیقه‌های ارایه شده را مانعی جدی در مسیر استفاده شرکت های دانش بنیان از تسهیلات بانکی دانست .

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ پارک های علم و فناوری به عنوان حلقه ی واسط بین دانشگاه و صنعت، متولی توسعه ی منطقه ای مبتنی بر فناوری هستند. به عبارتی پارک علم و فناوری وظیفه ی شکل دهی و توسعه ی زیست بوم فناوری و نوآوری استان را به عهده دارد. پارک‌ها به دنبال این هستند که بتوانند تمامی اجزایی که برای تبدیل شدن دانش به ثروت مورد نیاز است را هماهنگ کنند و بخشی از الزاماتی که برای صاحبان ایده و هسته ها وجود دارد را برای آنها فراهم کنند.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار میلکان با بیان تعریف فوق گفت: پارک علم و فناوری کرمانشاه فعالیت خودرا از سال۸۶ با شکل گیری مرکز رشد عمومی آغاز کرد. از سال۸۹به بعد نیز با مجوز پارک علم و فناوری بیش از ۷۰۰واحد فناور با نرخ خروج موفق بالای ۷۰درصد را تحت حمایت قرار داده و در حال حاضر هم بیش از ۳۰۰شرکت فناور در کل استان تحت حمایت مجموعه پارک و مراکز رشد وابسته به علم فناوری هستند.

دکتر سیامک آزادی واحدها رادر سه سطح تعریف و خاطر نشان کرد: پیش رشد که همان شخصیت حقیقی می‌باشد و هنوز تبدیل به شخصیت حقوقی نشده است. واحدهای رشدی که تبدیل به شرکت شده و توانسته‌اند در حوزه ایده محوریشان فروش داشته باشند و سطح سوم هم شامل شرکت هایی می باشدکه به بلوغ لازم برای توسعه کسب و کار خود رسیده و در بازاری که فعالیت می‌کنند به تثبیت رسیده اند و معمولا از سطح فروش و تعداد بیمه شده ی قابل قبولی برخوردار می‌باشند، هدف اصلی آنها این است که در بازار متناسب با محصولی که تولید کرده‌اند فعالیت های خودرا توسعه بدهند.

وی یکی از استراتژی ها و اولویت‌های پارک علم و فن آوری کرمانشاه از سال ۱۴۰۰ را به کارگرفتن گروه سوم به عنوان همکار در توسعه و فناوری‌ها در حوزه‌های تخصصی برشمرد و تصریح کرد: در راستای توسعه ی فناوری های تخصصی در حوزه‌های اولویت دار با کمک این شرکت ها ساختار فناورانه ایجاد کرده ایم و ما تنها وظیفه حمایت و نظارت بر کار آنها را دنبال می کنیم. در این ساختار بخش خصوصی شتاب دهنده ، استارتاپ و سرمایه دار جذب کرده است و با جذب ایده های جدید آن حوزه را توسعه می دهد.

وی اظهارداشت: دهمین ساختار فناورانه در استان شکل گرفته و به کمک همین شرکت ها و هدف گذاری که شده تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۵ ساختار فناورانه می رسیم.

آزادی با بیان اینکه در بعضی از موارد چند شرکت در کنارهم جمع شده و یک ساختار را ایجاد می‌کنند افزود: این شرکت‌ها در راستای فعالیت خودشان فراخوان می‌دهند و از ایده هایی که در حوزه تخصصی دارند حمایت می‌کنند. خدمات منتوری و سرمایه‌گذار پیدا می‌کنند واز حمایت ما هم برخوردارند.

رییس پارک علم و فناوری استان با تاکید بر پای کار آمدن بخش خصوصی در این حوزه گفت: یکی از مهمترین شاخص ها برای ارزیابی هر اکوسیستم فناوری و نوآوری میزان مشارکت بخش خصوصی است. ما به عنوان دولت نمی توانیم اشتغال ایجاد کنیم فقط می‌توانیم این فرایند را تسهیل کنیم. یک طرح باید برای بخش خصوصی توجیه داشته باشد، تا هزینه کند و از قبل این هزینه به فناوری برسد، اشتغال ایجاد و محصول تولید و توسعه پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار میلکان که ما به جای تعداد زیادی شرکت های رشد یافته و دانش بنیان در سطح متوسط و شکل گسترده با تعدادی قله در استان روبرو هستیم که با بقیه شرکت ها و گروه های تولیدی فاصله زیادی دارند، شما چه برنامه ای برای کاهش این فاصله و افزایش شرکت‌های تراز اول دارید؟ گفت: بله درست است ما در حوزه هایی مانند نمک دریایی، یکسری تکنیکالهای سموم شیمیایی، موم ریختگری صنایع دفاعی، اسید فلوریدریک و چندین محصول دیگر تنها تولید کننده در کشور و حتی آسیا هستیم. به خاطر اینکه به قول شما از قله‌ها استفاده کنیم آنها را به خدمت می گیریم و تشکیل ساختار توسعه ی هر حوزه را به آنها می‌سپاریم. به استارتاپ های نوپا می‌گوییم که بروند و با اینها شروع کنند. حواسمان هم هست که قاعده های رفتاری بین آنها درست اجرایی بشود. نظارت بر قراردادها داریم و تا بحال ۱۳ شکل قرارداد را تغییر داده ایم تا به یک قرارداد درست برسیم. این اتفاق برای تمام کشور است و شاید به گونه ای دیگر برای کل دنیا. در حوزه ی فناوری حوزه‌ای با رقابت شدید است سطح فناوری تعیین می کند که شما چقدر میتوانی توسعه پیدا کنی و چقدر در این بازار بمانی.

دکترآزادی با بیان اینکه استان کرمانشاه در حوزه دانش بنیان با ۶۳ شرکت جایگاه اول غرب کشور را داراست بیان داشت: با این وجود از حیث تعداد شرکت های دانش بنیان نسبت به ۶ هزار شرکت دانش بنیان کشور عدد پایینی است و دلیل این اختلاف تمرکز بیش از۷۰ درصد شرکتهای دانش بنیان کشور در تهران است.

وی با اشاره به رتبه ۱۵ استان کرمانشاه در کشور افزود: با توجه به اینکه در حوزه اشتغال در رتبه های پایین جدول قرار داریم این، رتبه قابل قبولی برای استان است. همچنین از حیث تعداد واحدهای فنآور تحت حمایت رتبه ۷ کشور را داریم

دکتر آزادی اظهارداشت: ما ماموریتمان استانی است و متولی توسعه

فناوری در استان هستیم بنابراین به عنوان مثال اگر یک حمایت مالی از معاونت علم و فناوری برای ارائه تسهیلات باشد همه ی شرکت های فنآور استان سهیم هستند.

بنابراین فضا فضای رقابتی شدیدی است مضاف براین که ما در کشور فعالیت های خیلی خوبی انجام داده ایم. البته هنوز اول راه هستیم چون میزان تولید ناخالص داخلی که به این حوزه نسبت داده می شودخیلی پایین است اما مسیر، مسیر درستی است .

وی با اشاره به نیاز به قوانین ویژه‌ای برای توسعه ی این بخش گفت: تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس اولین گام ویژه برای رفع چالش‌ها و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و فناور می باشد که با تکمیل آیین نامه های اجرایی جهش خوبی در این حوزه خواهیم داشت.

آزادی یکی از بزرگترین چالش های شرکت های دانش بنیان را تامین مالی عنوان کرد وگفت: این تامین مالی به روش های معمول اتفاق نمی‌افتد در پرداخت تسهیلات بانکی محدودیت نداریم اما خود شرکت ها برای تامین وثیقه بزرگترین مسأله و چالش را دارند. متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم به ساز و کاری برسیم که دانش و فناوری که در واقع این شرکت ها در حوزه‌ی فناوری خودشان دارند مبنایی برای تضمین و ضمانت نامه آنها قرار بگیرد. هنوز هم سبک ضمانت نامه هایی که ما می گیریم همان ضمانت نامه های سنتی است که باید سند مستغلاتی و اموال باشد.

وی حضور سرمایه گذاران خطر پذیر را یکی دیگر از ارکان مهم و مسئله ای دانست که در کرمانشاه باید روی آن کار کرد و بیان داشت: سرمایه گذاران ما هم باید تغییری بدهند و از سرمایه گذاری سنتی به سرمایه گذاری خطر پذیر روی بیاورند.

صندوق پژوهش و فناوری زاگرس اساسا برای تامین مالی استارتاپ ها و دانش بنیان تشکیل شده و خوشبختانه فعالیت های خوبی را ایجاد کرده است. همین که به دنبال جذب سرمایه گذار است و خود صندوق نیز روی فعالیت ها سرمایه گذاری می‌کند. این اتفاق خوبی است اما به نسبت نیازی که در استان وجود دارد قطعا نیاز به توسعه ی بیشتری دارد. ما دنبال این هستیم که بتوانیم از روش های متنوع تامین مالی برای شرکت های دانش بنیان و فناور استان استفاده کنیم و بتوانیم این چالش را کمرنگ کنیم. اما در سطح کلان قطعا نیاز به حمایت ویژه تری از این شرکت ها داریم تا بتوانیم در حوزه ای که نیاز به حمایت دارد مبتنی بر توانمندی تخصصی و سطح فناوری که دارند از آنها حمایت های لازم را انجام دهیم.

رئیس پارک علم و فن آوری استان کرمانشاه درپاسخ به این سوال که برای واحدهای قدیمی و استخوان دار استان که به خاطر عدم بروز رسانی دانش فنی با رکود مواجه شده‌اند چه برنامه ای دارید؟ گفت: این موضوع در محورهای برنامه اقتصاد مقاومتی استان قرار گرفته چرا که شعار سال در واقع دو بخش را مورد هدف قرار می‌دهد؛یکی دو برابر شدن شرکت های دانش بنیان که باید برای افزایش آنها تلاش کنیم و دیگری تمرکز بر روی حوزه هایی که کمتر کار شده است.

ما امسال در دو حوزه بصورت ویژه فعالیت های خودمان را درکنار سایر فعالیت ها توسعه خواهیم داد یک حوزه، صنایع خلاق با رعایت عدالت توزیعی در سطح شهرستان ها است و دیگری حوزه کشاورزی است. حتی اگر نیاز باشد در یک مرحله قبل از ایده نیز شروع می کنیم. ما متولی این هستیم که کسی ایده‌ای داشته باشد حمایت کنیم اما در حوزه کشاورزی این را یک سطح پایین تر برده ایم و می خواهیم بگوییم اگر ایده هم ندارید بیایید تا بگوییم چطور توانمند شوید و بذر ایده را در ذهنتان می کاریم.

وی با بیان اینکه برای توسعه این حوزه نیاز به همراهی، هم نوایی و سازوکاری منسجم در حوزه آموزش عالی داریم تصریح کرد: باید بپذیریم که دانشی شدن منتج به ارتقا بهره وری و افزایش مزیت رقابتی می شود.اگر بخواهیم تولیدات استان در کورس رقابت باقی بمانند و به ظرفیت واقعی و اسمیشان نزدیک شوند باید دانشی بشوند. عارضه یابی صنایع استان با هدف نفوذ فناوری و دانشی شدن تولیدات یکی از برنامه هایی است که ما در مجموعه برنامه های اقتصاد مقاومتی با همکاری دستگاه‌های متولی این حوزه از جمله سازمان صمت و شرکت شهرک های صنعتی امسال به دنبال آن هستیم.

واحدهای RND (تحقیق و توسعه) آنها تحت حمایت ما قرار می‌گیرند. افزایش حضور این واحدها در پارک علم و فناوری این نوید را می دهد که صنایع بزرگ ما در حوزه فناوری ورود می کنند.

آزادی افزود: پارتیشن بندی دیگر طبقات برج فن آوری تا چند ماه دیگر انجام می شود و این مکان با حداقل ظرفیت ۱۱۰ واحد این امکان را به ما می دهد تا به عنوان یکی از بزرگترین برج‌های ی کشور ترکیبی از بازیگران اکوسیستم ی استان در سه سطح پیش رشد،رشد و رشد یافته، شرکت های پارکی، کارگزاران فناوری که به این شرکت ها خدمات می‌دهند، واحدهای RND تحقیق و توسعه صنایع بزرگ، دفاتر انتقال فناوری دانشگاه ها و سایر ساختارهای مرتبط مثل بنیاد نخبگان ،انجمن های تخصصی که در حوزه‌های مختلف وجود دارند همه ی اینها قرار است در برج فناوری گرد هم بیاید.

این کنار هم قرار گرفتن قطعا اثرات و نتایج ویژه ای را برای ارتباط این اجزا و کمک به توسعه ی فناوری در حوزه های تخصصی خواهد داشت.

وی درخصوص تسهیلات تخصیصی شرکت های دانش بنیان گفت:سال گذشته پارک علم و فناوری متولی تسهیلات تبصره ۱۸ بود و توانستیم حدود ۷۰میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت های ی و دانش بنیان استان در کارگروه استانی تخصیص بگیریم. این طرح ها در حال معرفی شدن به بانک ها و دریافت تسهیلات توسط شرکت ها هستند و امسال هم این اتفاق می افتد البته با ظرفیت بسیار بالا که در گام اول ۲۰۰میلیارد تومان و در گام بعدی این عدد تا ۲ونیم برابر هم خواهد رسید.

کد خبر 33793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha