حذف ارز ترجیحی اقدامی شجاعانه و آینده‌نگرانه است

سرویس کرمانشاه _ کیوان کاشفی گفت: حذف ارز ترجیحی را اقدامی شجاعانه و آینده نگرانه از سوی دولت اعلام کرد که در هر صورت باید اجرا می‌شد، اما در کنار آن تشدید نظارت و حمایت از دهک‌های پایین الزامی است.

به گزارش کردپرس؛ رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه و عضو هیئت رئیسه اتاق ایران در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه هرچقدر حذف ارز ترجیحی دیرتر انجام شود دامنه خسارات آن نیز برای مردم گسترده‌تر خواهد بود، یادآور شد: مهمترین نکته برای اجرای موفق این طرح همراهی مردم و توجیه کردن آنها در زمینه ضرورت حذف ارز ترجیحی است.

یکی از مهمترین ملزومات اجرای موفق حذف ارز ترجیحی از نظر رئیس اتاق کرمانشاه، حمایت از دهک‌های آسیب پذیر بود و گفت: دولت برای این زمینه برنامه‌هایی دارد و مبالغی را نیز به حساب مردم واریز کرده اما حمایت‌ها باید مستمر شود تا مردم بتوانند قدرت خرید خود را حفظ کنند.

کاشفی همچنین بر لزوم تشدید نظارت بر بازار در شرایط کنونی تاکید کرد و افزود: نباید اجازه دهیم در این شرایط با سواستفاده عده‌ای خاص هزینه بیشتری به مردم تحمیل شود.

وی معتقد است، تشدید نظارت‌ها حداقل باید طی سه تا پنج ماه آینده تداوم یابد تا زمانیکه قیمت‌ها در بازار و سبد خانواده تثبیت شود.

عضو هیات رییسه اتاق ایران همچنین خواستار توجیه مردم درباره مزایای این طرح شده تا همراهی بیشتری داشته باشند و عنوان کرد: باید برای مردم روشن کنیم که اختصاص ارز ترجیحی نه به سود مردم بود و نه دولت و تنها عده‌ای از آن سودهای کلان می‌بردند.

کاشفی با بیان اینکه لازم است مردم بدانند هدف از حذف ارز ترجیحی توزیع عادلانه یارانه‌ها است، تاکید کرد: اگر چند ماه صبر کنیم اجرای این طرح در بلندمدت می‌تواند در پایین آوردن تورم موثر باشد.

وی از حمایت بخش خصوصی از این طرح هم یاد کرد و افزود: بخش خصوصی برای اجرای این طرح در کنار دولت خواهد بود و هر کمکی که نیاز باشد انجام خواهیم داد.

موضوع دیگری که کاشفی در ادامه به آن اشاره کرد وضعیت تجارت خارجی استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ بود که پس از استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و آذربایجان غربی در جایگاه پنجم کشور قرار گرفتیم و این افتخاری برای استان و ماحصل تلاش تجار و تولیدکنندگان و همراهی مسئولین کرمانشاه است.

وی با اشاره به هدف‌گذاری صادرات ۴۵ میلیارد دلاری کشور در سال گذشته که در نهایت ۱۰۷ درصد تحقق داشت، گفت: برای استان کرمانشاه نیز هدف‌گذاری دو میلیارد و ۸۳۸ میلیون دلاری داشتیم که با ثبت رقم دو میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلاری تحقق ۱۰۲ درصدی را شاهد بودیم.

وی یکی از نکات قابل توجه تجارت خارجی استان در سال گذشته را رشد قابل توجه ترانزیت مبدا و مقصد اعلام کرد که به ارقام ۶۱۸ میلیون دلار و ۵۶۳ میلیون دلار رسیده که بیانگر قابلیت‌های ترانزیتی استان است.

رئیس اتاق کرمانشاه از رشد قابل توجه صادرات از سه مرز سومار، خسروی و شیخ صله هم یاد کرد و افزود: اگر گمرک دو مرز سومار و شیخ صله مستقل شود امسال به رقم صادرات سه میلیارد دلاری در استان خواهیم رسید.

وی از اهمیت حوزه صادرات و تجارت استان هم یاد کرد و خواستار برگزاری جلسه شورای گفت‌وگوی ویژه برای این حوزه با تجار و صادرکنندگان استان شد.

کاشفی در ادامه اشاره ای هم به اهمیت برقراری مجدد کارگروه تعیین ماهیت مشتقات نفتی داشت و عنوان کرد: با توجه به تعدد واحد‌های تولیدی و صادراتی حوزه نفت و پتروشیمی استان وجود این کارگروه در استان بسیار ضروری است.

کد خبر 32266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha