عشایر برای بقا نیازمند حمایت‌های فوری دولت و مجلس هستند

سرویس کرمانشاه _ ایرج نوری با اشاره به کاهش شدید سطح حمایت های بخش دولتی از عشایر طی سال‌های اخیر، گفت: سال‌هاست خدمات سازمان امور عشایری تنها به اموری مانند آبرسانی محدود شده است و این قشر تولیدکننده برای بقا در این شرایط خشکسالی و تورم، نیازمند حمایت‌های فوری دولت و مجلس هستند.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار کردپرس گفت: مسئولیت دام سبک کشور در اوایل انقلاب به سازمان امور عشایری کشور سپرده شد و این مجموعه هم در آن سال های اولیه انصافا خدمات بسیار گسترده و خوبی در زمینه ارایه خدمات دامپزشکی رایگان، تهیه علوفه ارزان، آبرسانی رایگان، کوپن خواروبار و ارائه وام‌های مناسب به عشایر واقعی انجام می داد.

وی افزود: همچنین نمایندگان عشایری در سال‌های جنگ و حتی چند سالی پس از آن علاوه بر رسیدگی به امور عشایر داخل استان به عشایری که قشلاق آن‌ها در مناطق گرمسیری ایلام بود هم سرکشی کرده و مشکلاتشان را با دلسوزی تمام پیگیری می‌کردند.

نوری عنوان کرد: با توجه به چنین حمایت هایی، شاهد یک شکوفایی در حوزه تولید دام سبک کشور در آن سال ها بودیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های پس از جنگ به تدریج این حمایت‌ها کم‌رنگ و کمرنگ‌تر شد در ادامه عنوان کرد: به عنوان نمونه خدمات رایگان دامپزشکی که توسط اداره عشایری ارائه می‌شد، قطع و به بخش خصوصی واگذار شد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه عنوان کرد: وام‌های به موقع و مناسبی که در اختیار عشایر واقعی قرار داده می‌شد به تدریج کم و کم تر شد و بیشتر در اختیار عشایر نماها قرار گرفت و کوپن های خوار و بار هم قطع شد.

وی افزود: مراتعی که در مناطق مهران، دهلران، موسیان و ... بر اساس پروانه چرا در اختیار عشایر کرمانشاه بود به دلیل عدم حمایت مسئولین به تدریج در قطعات بزرگ به افراد نزدیک به مسئولین واگذار شد؛ کسانی که حتی یک بز هم نداشتند.

نوری، موضوع از دست رفتن مراتع را ضربه بسیار مهلکی به عشایر دانست و گفت: متاسفانه در طول دو دهه اخیر عشایر مجبور شده‌اند همان مراتع واگذار شده را با هزینه های فراوان اجاره کنند.

وی همچنین عنوان کرد: خدمات رایگان دامپزشکی کاملا قطع شده و عشایر داروهای مورد نیاز خود را از بازار آزاد و با نرخ های سرسام آور تهیه می کنند.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه با اشاره به اینکه سال هاست خبری از عرضه جو با قیمت مناسب نیست؛ گفت: چند سالی است امور عشایری به جای «جو» یک مخلوطی از سویا، ذرت، سبوس و ... را عرضه می‌کند که با اقبال روبرو نشده است زیرا عشایر مایل نیستند به سرنوشت صنعت مرغ و وابستگی به مافیای واردات نهاده‌های دامی دچار شوند و همان جو تولید داخل را با نرخ آزاد ترجیح می دهند.

وی افزود: در واقع اکنون حدود یک دهه است که خدمات اداره عشایری به دام سبک تنها به اموری مانند آبرسانی محدود شده است که آن هم به دلیل کمبود بودجه، با دشواری بسیار روبرو است‌.

نوری گفت: با توجه به این شرایط چندین بار به بازرسی کل کشور طرح شکایت کرده ایم که بودجه جاری اداره عریض و طویل عشایری را به یارانه علوفه برای عشایر اختصاص دهد.

وی تاکید کرد: دام سبک باید از حوزه امور عشایری خارج شود و در زیر مجموعه معاونت تولیدات دامی وزارتخانه کشاورزی تعریف شود زیرا این معاونت بودجه و پول کافی برای حمایت از عشایر در اختیار دارد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده کرمانشاه گفت: مطالبه عشایر این از وزارت کشاورزی و نمایندگان استان کرمانشاه این است که از این راهکار حمایت کنند تا دام سبک زمینه برای برنامه ریزی و حمایت بیشتر در حوزه خدمات دامپزشکی، تامین خوراک دام فراهم شود و این قشر تولید کننده از نابودی نجات یابند‌‌.

کد خبر 30968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha