قبرستان «پیروبایز» مهاباد تعیین حریم می شود

سرویس آذربایجان غربی- رئیس اداره اوقاف شهرستان مهاباد گفت: کارشناسان رسمی دادگستری در حال بررسی و ارزیابی محدوده قبرستان پیروبایز مهاباد هستند تا پس از تعیین حریم نسبت به دریافت سند برای این قبرستان اقدام شود.

به گزارش کردپرس، قبرستان قدیمی «پیروبایز» مهاباد در سال های اخیر با تعرض سودجویان، شخم زدن کشاورزان روبه رو بود و امسال هم در پی بالا آمدن سطح آب سد مهاباد، بخشی از قبور نبش قبر شده اند و اسکلت جنازه ها بیرون زده و منظره ناخوشایندی را رقم زده است.

این قبرستان که از سوی مردم به عنوان یک قبرستان تاریخی با قدمت بالای ١٠٠ سال شناخته می شود هنوز قدمت آن از سوی میراث فرهنگی بررسی نشده و در زمره قبور متروکه قرار گرفته است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان مهاباد در این باره و در گفت و گو با خبرنگار کردپرس، در خصوص وضعیت قبرستان پیروبایز در مهاباد گفت: متاسفانه در پی تعرض تعدادی از کشاورزان سودجو این قبرستان با مشکلاتی چند روبه رو شده است و اخیرا هم مشکل بالا آمدن آب سد در این قبرستان مطرح شده است.

سيدحسين مقتدر ادامه داد: در حال حاضر کارشناسان رسمی دادگستری در حال مطالعه و تعیین حریم این محدوده بر اساس نقشه های هوایی منطقه هستند تا حدود قبرستان تعیین و سند آن به نام اداره اوقاف ثبت شود.

رییس اداره اوقاف در خصوص قدمت این مکان و قبور آن گفت: این قبرستان جزو قبرستانهای متروکه محسوب می شود و قبور موجود در این مکان متعلق به دوره اسلامی است و لازم است قدمت دقیق آن از سوی کارشناسان تعیین شود.

او در خصوص نبش قبور قبرستان پیروبایز به دلیل بالا آمدن آب سد مهاباد گفت: تیمی از اوقاف فردا در محل حاضر می شوند تا نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کنند.

مقتدر در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت مسجد جامع سور مهاباد و حوض خانه ها گفت: امسال هنوز اعتباری برای بهسازی و نوسازی این اماکن تاریخی دریافت نشده است اما در نظر داریم که حتماً از محل اعتبارات دولتی به بهسازی حوض خانه ها و مسجد اقدام کنیم.

رییس اداره اوقاف مهاباد گفت: البته بخشی از قسمت زنانه مسجد جامع در حال حاضر تخریب روبرو شده و سال گذشته ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار برای تعمیر و بهسازی این بخش دریافت کردیم و امسال نیز در نظر داریم با دریافت از اعتبارات دولتی تعمیر مسجد جامع و حوضخانه را با همکاری میراث فرهنگی انجام دهیم.

کد خبر 30833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha