با چه حقی اقدام به حذف زبان کردی می کنید؟

سرویس ترکیه - نماینده سابق کُرد پارلمان ترکیه از حزب آک پارتی با انتقاد از حذف عبارات کردی در استان های کردنشین باتمان و ماردین از سوی وزارت کشور ترکیه این اقدام را سوء قصد علیه موجودیت آک پارتی اعلام کرد.

به گزارش کردپرس، مهمت متینعر، نماینده سابق پارلمان ترکیه و یکی از اعضای کُرد حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) طی اظهاراتی با انتقاد از حذف عبارات کردی در استان های کردنشین باتمان و ماردین از سوی وزارت کشور ترکیه عنوان کرد: «تبدیل حذف عبارات کردی به یک رویه در وزارت کشور ترکیه یک موضوع بغرنج است. این یک عملیات جدی سیاسی است که علیه آک پارتی صورت می گیرد. اخبار بسیار ناراحت کننده است. عبارات کردی که از سوی شهرداری های ماردین و باتمان در مناطق مختلف و سطح شهر نصب شده بود در حال حذف است. نمی دانم در جاهای دیگر نیز چنین اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است یا نه ولی باید اعلام کنم که آک پارتی ما این نیست. برخی تلاش می کنند تا پیراهنی دیگر به تن آک پارتی کنند».

به نوشته روزنامه اورنسل، متینعر در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: «چگونه می توانم با کسی که زبان مرا به اندازه زبان خودش معتبر نمی داند برادری تأسیس کنم؟ ما با آک پارتی به سیاست های انکار و همگون سازی پایان دادیم. در حالی که به این موضوع می توانیم افتخار کنیم برخی در دورن حاکمیت تلاش می کنند تا برخلاف این مسئله حرکت کنند. با چه حقی زبان مرا پاک کرده و حذف می کنید؟ این اقدامات سوءقصدی علیه برادری ما است. یک سوء قصد علیه ماموریت آک پارتی و دلیل وجودی این حزب است. همان گونه که از حزبمان در برابر دیگران تا پای جان دفاع می کنیم در درون نیز باید در برابر این گونه اقدامات بیاستیم. امیدوارم که وزارت کشور ترکیه چنین رویه ای را اتخاذ نکرده باشد. اگر این خیانت به پایان نرسد و چنین اقداماتی متوقف نشود ترسم از آن است که در آینده نزدیک پشیمان خواهیم شد. ذهنیتی را که پشت این اقدامات است محکوم می کنم. این ذهنیت، ذهنیت آک پارتی نبوده و هیچ وقت هم نخواهد شد».

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 303995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha