دولت عراق در سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی، از ترکیه شکایت کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان - ائتلاف فتح ضمن محکومیت شدید حمله هوایی ترکیه به شمال عراق، از دولت و وزارت خارجه درخواست کرد که نزد نهادهای بین المللی شکایت کند.

به گزارش کردپرس به نقل از پایگاه خبری بغداد الیوم، ائتلاف فتح به رهبری هادی عامری با صدور بیانیه ای، حمله هوایی بامداد دوشنبه جنگنده های ارتش ترکیه به برخی مناطق واقع در اقلیم کردستان و شمال عراق را به شدت محکوم کرد.

ائتلاف فتح در بیانیه خود در این باره آورده است: بمباران شهرستان شنگال از سوی نیروهای ترکیه که تعرض به حاکمیت ملی، نقض آشکار قوانین وعرف بین المللی و هدف قرار دادن مقررات حسن همجواری است را به شدت محکوم و تقبیح می کنیم؛ این اقدامات تحریک آمیز از سوی نیروهای ترکیه بارها تکرار شده و یک کار غیر قانونی است که به وجود اردوگاه این نیروها در داخل خاک عراق بدون هیچ گونه توجیه قانونی اضافه می شود و ما نیز بار دیگر درخواست های خود برای خروج فوری آنها را تکرار می کنیم.

در بیانیه این ائتلاف همچنین آمده است: بمباران شنگال از سوی ترکیه یک پیام سیاسی نامناسب در حاشیه تمایل آنکارا برای گسترش همکاری و هماهنگی اقتصادی، تجاری، امنیتی و نفتی با بغداد است و سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری ترکیه به عراق را به طور کامل هدف قرار می دهد.

ائتلاف فتح در پایان نیز ضمن درخواست از دولت و وزارت امور خارجه عراق برای ثبت شکایت رسمی نزد سازمان ملل متحد، شورای امنیت این سازمان و سازمان همکاری اسلامی در رابطه با حملات مکرر ترکیه، مردم عراق را نیز به وحدت و انسجام بیشتر در رویارویی با همه چالش های پیش رو فرا خواند.

این در حالی است که پیشتر فرماندهی عملیات مشترک وابسته به وزارت دفاع عراق در بیانیه ای، اقدام 18 جنگنده ارتش ترکیه در نقض حریم هوایی عراق با ورود تا عمق 193 کیلومتری مرز مشترک دو کشور و بمباران یک اردوگاه آوارگان در نزدیکی مخمور و شنگال را محکوم کرده و خاطر نشان ساخته بود که این رفتار تحریک آمیز با تعهدات حسن همجواری بر اساس توافقنامه های بین المللی سازگار نیست و نقض آشکار حاکمیت عراق به شمار می آید.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه خود تاکید کرده بود: باید در احترام و پایبندی به منافع مشترک دو کشور، این موارد نقض متوقف شود و درخواست می کنیم که تکرار نگردد؛ عراق برای همکاری میان دو کشور و کنترل اوضاع امنیتی در مرزهای مشترک آمادگی کامل دارد.

یادآور می شود که جنگنده های ارتش ترکیه بامداد دوشنبه اطراف اردوگاه پناهجویان کُرد این کشور در شهرستان مخمور، منطقه برادوست در استان اربیل، مناطقی در دامنه کوه قندیل کاراجاک، آواشین، زاپ و خواکورک و برخی مناطق شهرستان شنگال در استان مرزی نینوا در شمال غرب عراق را بمباران کردند.

در همین حال، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده که این حمله در چارچوب عملیات موسوم به پنجه عقاب علیه کمپ های حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در اقلیم کردستان انجام شده و بنا بر گزارش رسانه های این کشور، 25 تا 30 جنگنده اف-16 در این عملیات شرکت کرده و مواضع پ ک ک در شمال عراق را به شدت بمباران کردند.

کد خبر 303436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha