هشدار وزارت بهداشت درباره درباره زایمان‌های زودرس خودخواسته در تاریخ ۱۴۰۱/۱/۱

سرویس ایران_ معاون درمان وزارت بهداشت ضمن هشدارنسبت به انجام سزارین همزمان با تاریخ تقویمی خاص گفت: طبق بیانیه سازمان جهانی بهداشت انجام سزارین به عنوان یک روش تولد برای نجات مادر و نوزاد در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد منطقی است و بیش از این میزان نه تنها منفعتی برای مادر و نوزاد ندارد بلکه برعکس مادر و نوزاد را در معرض مخاطرات قرارمی دهد.

به گزارش کرد پرس، دکتر سعید کریمی با بیان این مطلب اظهارکرد: عوارض سزارین برای مادر نه تنها در بارداری فعلی بلکه در بارداری های بعدی، احتمال ایجاد عارضه و یا مرگ و میر را افزایش می دهد که این امر یک تهدید برای افزایش جمعیت نیز محسوب می شود.

وی افزود: زایمان زودرس یا دیررس برای درج تاریخ تولد خاص باعث به‌خطر افتادن سلامت مادر و جنین می‌شود و این اقدام نه تنها نشان از خاص بودن و تمایز فرهنگی خانواده ندارد بلکه بهانه درج این تاریخ ویژه در شناسنامه ممکن است برای یک عمر سلامت جنین را به‌ خطر بیندازد.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: شواهد علمی روز دنیا، موید اهمیت تکمیل مدت طبیعی بارداری است؛ به نحوی که متولد شدن نوزادان قبل از کامل شدن دوره بارداری، روی تکامل ارگان‌های مختلف نوزاد تاثیر منفی خواهد داشت.

کریمی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر متاسفانه شاهد افزایش معنادار سزارین‌های غیر ضروری( پیش از موعد) تاریخ های مناسبتی و تقویمی در برخی بیمارستان‌های ایران هستیم که این امر می تواند علاوه بر تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌ها و بخش درمان، عوارض جسمانی و حتی خطرناک برای مادر و جنین داشته باشد.

وی یادآور شد: این موضوع برخلاف سیاست های وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی ایمن و حفظ سلامت مادر و نوزاد است. براین اساس با بیمارستان ها و پزشکانی که سابقه آمار بالای سزارین مدیریت نشده در تاریخ های خاصی داشته باشند، برخورد می شود.

کد خبر 29420

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha