نوروز  به عنوان یک آیین دیرین باید به دنیا معرفی شود

سرویس کرمانشاه _ شهردار کرمانشاه، گفت: نوروز به عنوان یک رسم دیرین و ارزشمند باید به تمام جهان معرفی شود تا همه با تمدن و فرهنگ ایران زمین و کشورهای برپاکننده این جشن آشنا شوند.

به گزارش کردپرس، نادر نوروزی در آیین افتتاحیه مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران که در باغ هنر تهران برگزار شد، با اشاره به قدمت بالای تاریخ و تمدن شهرهای کرمانشاه، همدان و سنندج گفت: کرمانشاه که یکی از شهرهای این مسیر است، تاریخ باشکوهی دارد و از دوره های تاریخی مختلف و سلسله های بسیار در آن یادگاری به جا مانده است.

وی افزود: یکی از آثار برجسته این استان که ثبت جهانی هم شده کتیبه بیستون است که گواه قدمت و تاریخ ارزشمند این استان است.

نوروزی به مهمان نوازی مردم کرمانشاه هم اشاره کرد و افزود: در کنار تاریخ ارزشمند این استان، مهمان نوازی کرمانشاهیان زبانزد عام و خاص است و همین امر کرمانشاه را به یک استان گردشگر پذیر تبدیل کرده است.

وی افزود: مردم کرمانشاه به قدری مهمان نوازند که هر گردشگر با ورود به استان احساس غربت نمی کند و تمام افرادی که به این استان سفر کرده اند به آن اذعان دارند.

نوروزی به تعبیر مقام معظم رهبری از استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: ایشان استان کرمانشاه را به سینه ستبر ایران اسلامی تشبیه کردند که حقیقتا تعبیر زیبا و به جایی است و شهر کرمانشاه هم عملا قلبی است که در این سینه می تپد.

شهردار کرمانشاه در ادامه از آیین نوروز به عنوان یک عامل پیوند فرهنگی در میان کشورهای برپا کننده این مراسم یاد کرد و افزود: نوروز زمانی است که طبق سنت گذشتگان باید پلشتی ها و تاریکی ها را پشت سر گذشت و یک زندگی پاک و عاری از تاریکی را شروع کرد.

وی افزود: مراسم خانه تکانی که در روزهای پایانی سال و روزهای مانده به نوروز انجام می شود نماد همین تفکر است و افراد درکنار خانه و زندگی، دلهای خود را هم از پلشتی ها پاک می کنند.

نوروزی به فرهنگ باارزش نهفته در سفره هفت سین نوروز هم اشاره کرد و افزود: هریک از اجزای سفره نوروز نماد یک فرهنگ و تفکر ارزشمند است، بطور مثال سبزه نماد سرزندگی و شادابی است و این تفکرات ارزشمند می طلبد که تلاش بیشتری برای معرفی آن به جهانیان صورت گیرد.

وی افزود: در همین راستا یونسکو تصمیم گرفته آیین نوروز که منشأ و مبدأ آن ایران است را معرفی کند.

وی با اشاره به برگزاری آیین نوروز در 12 کشور جهان گفت: در راستای معرفی این آیین قرار است جشن هایی در مسیر تاریخ و تمدن ایران زمین داشته باشیم که کرمانشاه هم به عنوان یکی از سه شهر تاریخی این مسیر، میزبان کاروان این جشن خواهد بود.

وی برپایی جشن نوروز را فرصت مناسبی برای برقراری پیوند فرهنگی میان کشورهای برپا کننده این آیین عنوان کرد و افزود: کرمانشاه هم برای برای برگزاری این مراسم مهیا شده و روز 25 اسفند جشن آیین جهانی نوروز در محوطه تاقبستان برگزار می شود.

کد خبر 29195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha