مخالفت عرب های کرکوک با توافقات سیاسی درباره مدیریت این استان

سرویس عراق و اقلیم کردستان - هماهنگ کننده شورای تصمیم گیری در کرکوک مخالفتش با تلاش ها برای وارد کردن این استان به توافقات سیاسی و کشاندن آن به پرونده تشکیل دولت را اعلام کرد.

به گزارش کرد پرس به نقل از بغداد الیوم، "ناظم الشمری" در این باره گفت: کرکوک باید به دور از نزاع های سیاسی کنونی یا هر گونه توافق بر سر آن باقی بماند.

الشمری افزود: سکوت نمایندگان عرب درباره تلاش ها برای کشاندن کرکوک به عرصه تنش های سیاسی، مایه ننگ است و تلاش احزاب کرد برای وارد کردن این استان به توافقات درباره تشکیل دولت عراق و همچنین پرونده انتخاب ریاست جمهوری کاملا مردود است و اجازه زیر پا گذاشتن دستاوردهای عملیات "اعمال قانون" را نخواهیم داد.

یادآور می شود عرب های کرکوک، طرح نیروهای امنیتی و نظامی عراق برای استقرار در مناطق مورد مناقشه بین اربیل و بغداد پس از اجرای همه پرسی استقلال کردستان از این کشور در سپتامبر 2017 را عملیات اعمال قانون می نامند.

حزب دمکرات کردستان در جریان مذاکراتش بر سر پست های حاکمیتی عراق به اتحادیه میهنی پیشنهاد داده است در مقابل واگذاری ریاست جمهوری به این حزب، استانداری کرکوک، نایب رئیسی مجلس عراق و چند وزارتخانه دولت فدرال را دریافت کند. این در حالی است که استانداری کرکوک در دوره نفوذ کردها بر این استان، همواره در اختیار اتحادیه میهنی بوده است و پس از همه پرسی استقلال کردستان نیز، حیدر عبادی یک عرب سنی به نام "راکان سعید جبوری" را به عنوان سرپرست استانداری کرکوک منصوب کرده است. احزاب کرد، وی را به ادامه تلاش های رژیم صدام در زمینه بیرون راندن کردها از این استان متهم می کنند.

کد خبر 28986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha