٨٠ درصد ظرفیت «بهشت پرندگان ایران» آبگیری شد

سرویس آذربايجان غربى- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: هم‌اکنون ۸۰ ظرفیت ۱۳ میلیون مترمکعبی تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» پر شده و روند سرازیر شدن آب به قسمت‌های باقی مانده ادامه دارد.

فاروق سخنور در این باره به کردپرس افزود: ۱۰ میلیون مترمکعب از ظرفیت این تالاب آبگیری شده و با توجه به بارش های اخیر و روند جاری شدن آب به سمت تالاب طی هفته های آینده ظرفیت تالاب پر خواهد شد.

او اضافه کرد: آب این تالاب از رودخانه مهاباد، چشمه روستای «قره‌داغ» و زهکش‌های اطراف این تالاب تامین می‌شود که امسال با توجه به لایروبی زهکش‌ها و بارش خوب زمستانی، سرعت ورود آب قابل توجه است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اظهار کرد: زمستان امسال به دلیل سرمای شدید سطح تالاب یخ بسته بود و با افزایش دما یخ ها آب شده و در روزهای پایانی سال تالاب شروع به آبگیری کرده است.

سخنور در خصوص شمار پرندگان در حال زیست در این تالاب نیز گفت: همزمان با آغاز کوچ بهاره پرندگان با افزایش تدریجی دمای هوا در مناطق جنوبی و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، دسته‌های چندهزارتایی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی وارد تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد شده‌ و هم‌اکنون بیش از ۲۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در آن حضور دارند.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی از تالاب های زیبا و مهم این استان به شمار می رود و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

این تالاب که از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران نیز معرفی شده است، به عنوان با ارزش ترین زیستگاه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور محسوب می شود و که به عنوان به بهشت پرندگان ایران هم مشهور شده است.

تالاب بین‌المللی کانی‌برازان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در آذربایجان غربی به شمار می‌رود.

کد خبر 28877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha