چرا ایران از ترکیه درخواست پهپاد کرد؟

نویسندە و تحلیگر سیاسی اقلیم کردستان در یادداشتی کوتاە بە موضوع درخواست کمک ایران از ترکیە در زمینۀ یافتن هلیکوپتر حامل رئیس جمهور فقید و هیأت همراهش و درخواست کمک ایران از ترکیه در زمینۀ یافتن محل حادثه، طرحی زیرکانه بوده است.

پس از آن که هلیکوپتر رئیس جمهور فقید ایران (سید ابراهیم رئیسی) و هیأت همراهش یافته شد، ترکیه نخستین طرفی بود که اعلام کرد پهباد آنان (پهباد آکنچی) هلیکوپتر رئیس جمهور ایران را پیدا کرده است.

در پاسخ به این اظهارات مقامات ترکیه، دکتر پیر حسین کولیوند رئیس هلال احمر ایران که سرپرست تیمهای جستجو بوداعلام کرد که تیمهای خودشان محل سقوط هلیکوپتر را پیدا کرده‌اند و بدین ترتیب، اظهارات مقامات ترکیه را تکذیب کرد.

در چند سال اخیر، ایرانیها به پیشرفت بسیار زیادی در زمینۀ توان موشکی و آسمانی دست یافته‌اند. در عین حال، شبکۀ گستردۀ اطلاعاتی را در منطقه ایجاد کرده‌اند و به راحتی به شکارهای خود دسترسی دارند. بر این اساس، محتمل نیست که نتوانسته باشند محل هلیکوپتر رئیس جمهور را تعیین کنند. بر اساس این اطلاعات، مقامات ایرانی نیم ساعت پس از حادثه، اطلاع داشتند که تیم رئیس جمهور جان خود را از دست داده‌اند اما برای این که به جهان نشان دهند و به رسانه‌های جهان ثابت کنند این رخداد، حادثه‌ای کاملا طبیعی بوده، اقدام به درخواست همکاری از ترکیه کردند. ایرانیها به خوبی آگاه هستند که پهباد ترکیه‌ای، دوربین نظارتی دارد و اخبار را به ترکیه مخابره خواهد کرد و ترکیه نیز اخبار را به ناتو و آمریکا می‌رساند و از این طریق به جهان ثابت می‌کنند که حاثۀ هلیکوپتر، رخدادی صد در صد طبیعی بوده است. از این رو می‌بینیم که در تمامی رسانه‌های جهان این اتفاق به عنوان حادثۀ طبیعی برای هلیکوپتر رئیس جمهور منعکس شده است.

از سوی دیگر، روسیه و چین، پهبادهای بسیار پیشرفته دارند. اگر این پرسش مطرح شود که چرا ایران از روسیه و چین درخواست همکاری نکرد؟ در پاسخ باید گفت: جهان غربی و بویژه آمریکا به اظهارات روسیه و چین اعتماد نمی‌کردند و به ترکها بیشنر از چین و روسیه –که دو همکار و متحد ایران هستند- اعتماد دارند.

کد خبر 2770876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha