سیدارتها؛ در مسیر خودشناسی

سرویس فرهنگ و هنر- «سیدارتها» کتابی است برای رسیدن به خودشناسی و قدرت درونی از آثار «هرمان هسه» نویسنده آلمانی که با نثری روان سفری عرفانی را برای روشنگری درون انسان نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، «همان ‌طور که چرخ کوزه ‌گر زمانی که به گردش درآمده باشد برای مدتی می چرخد تا آن که رفتارش آهسته و آهسته‌تر شود و از گردش باز ایستد. به همین ‌گونه هم چرخ ریاضت، چرخ تفکر، چرخ تمیز، مدت‌های مدیدی در روح سیدارتا در گردش بودند، امّا اینک دیگر آن گردش آهسته شده و نزدیک به سکون گردیده بود و همچون شبنمی که بر ساقه درخت مرده ‌ای نشسته به آهستگی سوراخ ‌های آن را پر کند و به آهستگی نابودش سازد، به همین شیوه هم جهان و حالت سکون در روح سیدارتا داخل شده به آهستگی روح وی را سرشار کرده بود». این بخش هایی از «سیدارتها» است. کتابی از نویسنده مشهور آلمانی «هرمان هسه» که در سال ۱۹۴۶ موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد.

«سیدارتها» یک رمان معنوی کلاسیک درباره خودشناسی و در ستایش بوداست. کسی که راه خویش را بدون هیچ سستی تا به آخر دنبال کرد. این کتاب یک سفر است، سفری عرفانی برای رسیدن به معنویت، کمال و روشنگری.

«سیدارتها» داستان برهمن ‌زاده جوانی است که برای جست و جوی «حقیقت» و دانستن «وظیفه انسان در زمین» خانه و پدر و مادر را ترک گفت و به مرتاضان جنگل پیوست. در جنگل به فن ریاضت و تفکر به شیوه مرتاضان پرداخت و سخت کوشید تا نفس یا مانع راه نیل «به حقیقت» را از بین ببرد. ولی هرچه بیشتر در این مرحله پیش رفت دید که به همان اندازه اول از «حقیقت» به دور است و ریاضت راه وصول به مطلوب نیست.

این کتاب تلاشی دیگر و دیگرگون است در راه خردمندی. سرکشی نویسنده علیه پارسایی خانوادگی این بار در صحنه ‌ای هندی، آن هم صحنه ‌ای افسانه ‌ای، نمود می ‌یابد. این داستان شرحی است بر عقیده ‌ای فردباور و ردی بر هر گونه مکتب، حکم طرد جهان قدرت و ثروت و ستایش‌ نامه‌ زندگی تأمل‌ مدار. «هسه» این داستان را با نثری ساده انشا کرده، سادگی فرزانه‌ وارش یادآور زبان کهن است.

در واقع کتاب «سیدارتها» با نثری فلسفی و سرشار از آموزه ‌های انسانی، حدود ۹۱ سال پیش توسط هرمان هسه، تحت تأثیر مذاهب شرقی و آیین ‌های مذهبی نوشته شد. مفاهیمی که همیشه نو و تازه است و رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد. او در این اثر شعر و نویسندگی را با هم درآمیخته و طرحی نو برانگیخته است.

«هرمان هسه» در «سیدارتها» نشان می‌دهد که انسان راه خودشناسی را باید خودش پیدا کند و تمام جست و جوی انسان در جهت یافتن خود است.

این کتاب در دو بخش توسط نشر ماهی با ترجمه «سروش حبیبی» منتشر شده و کسانی که به دنبال خودشناسی با پذیرش سختی ها هستند می توانند از خواندن «سیدارتها» لذت ببرند. /

کد خبر 2770621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha