سرویس عراق و اقلیم کردستان- سرپرست مجلس نمایندگان عراق با تاکید بر ضرورت توجه به نیازهای کردهای فیلی از راەاندازی دفتر و کمیته‌ای ویژه برای رسیدگی به امور این مولفه جمعیتی عراق خبر داد.

بە گزارش کردپرس بە نقل از میدل ایست نیوز، محسن المندلاوی سرپرست مجلس نمایندگان عراق روز جمعه با حضور در کنفرانسی با حضور تعداد زیادی از نخبگان در خصوص توانمندی ها و شایستگی های کردهای فیلی با شعار «کردهای فیلی نیروها و بنیانی برای ساخت آینده»، برگزاری انتخابات را بهترین راه برای احقاق حقوق کردهای فیلی دانست.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، المندلاوی در جریان سخنرانی افتتاحیه ضمن تمجید از فداکاریهای بزرگ و شایستگی های کردهای فیلی و مبارزات آنها در برابر ظلم و استبداد رژیم دیکتاتوری و ایستادگی و مواضع شجاعانه آنها در برابر سازمان های تروریستی و پاسخ به فتوای جهاد تاکید کرد: مواضع ملی و حمایت کردهای فیلی از نیروهای مقاومت در هر مکانی، به ویژه حمایت از آرمان فلسطین در برابر حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، یک موضعگیری اصولی و منطبق با مواضع آزاد مردان در کشور و جهان است.

المندلاوی تاکید کرد بهترین راه برای دستیابی کردهای فیلی به حقوق خویش و انتقال به مرحله عملی، مشارکت آگاهانه و مؤثر آنها در انتخابات به عنوان یک ابزار مشروع، قانونی و دموکراتیک برای نمایندگی عادلانه آنها در قوای مقننه و مجریه است.

وی از تشکیل کمیتەای متشکل از نخبگان و شایسته سالاران کرد فیلی و ترسیم چشم انداز ویژه برای ایجاد مرکز پژوهش های تخصصی کردهای فیلی با هدف توسعه مناطق محل سکونت آنها و ارائه خدمات رسانی های لازم و مصرح در قانون اساسی برای مناطق محروم خبر داد.

المندلاوی دستور داد دفتر ویژه‌ای که شخصاً با او در ارتباط خواهد بود برای احقاق حقوق کردهای فیلی در نظر گرفته شود و کمیته‌ای هم برای تثبت حقوق این مولفه جمعیتی عراق و بررسی مسائل در بازه های زمانی مشخص تشکیل شود.

سرپرست مجلس نمایندگان عراق در ادامه با اشاره به تصمیمات شورای وزیران و دیوان عالی فدرال درباره کردهای فیلی بر ضرورت مستندسازی جرایم ارتکابی علیه کردهای فیلی و تشریح آن برای افکار عمومی داخلی و بین المللی و تخصیص پنجاه سهمیه بورسیه برای دانشجویان آنها، از دولت عراق درخواست کرد یک قطعه زمین در بغداد برای احداث یک موزه ویژه درباره ظلم های رژیم سابق به کردهای فیلی و برگزاری کنفرانس سالانه بزرگداشت شهدای فیلی اختصاص داده شود.

گفتنی است کُردهای فیلی عراق که جمعیت آنها قریب به یک میلیون و پانصد هزار نفر برآورده شده است؛ از طوایف کُرد و شیعه‌مذهب ساکن عراق هستند که رژیم بعثی در سال 1980 از آنها سلب تابعیت و دارایی های ‌آنها را مصادره و بسیاری از جوانانشان را اعدام کرد.

پس از سقوط رژیم دیکتاتوری سابق، پارلمان عراق در ۲۰۱۱ جنایات انجام شده علیه کردهای فیلی در دوره حاکمیت حزب بعث را به‌ عنوان نسل کشی به رسمیت شناخت.

کد خبر 2770130

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha