گلتان کیشاناک کیست و چرا کتابش سند جرم است؟

همین چند رورز قبل بود خبر رسید که «کتاب گلتان کیشاناک » سیاستمدار در بند کُرد به عنوان مدرک جرم از خانه یک روزنامه نگار کرد مصادره شده است.

گلتان کیشاناک در 15 ژوئن 1961 در الازیغ به دنیا آمد. خانواده او از عشیره کُرد آغوچه از درسیم بودند که بعدها به الازیغ مهاجرت کرده و در روستای شونکوی الازیغ سکنا گزیده بودند.
او در جریان کودتای 12 سپتامبر، زمانی که  تنها 19 سال داشت و دانشجوی سال دوم دانشگاه بود، دستگیر شد و بین سال‌های 1980 و 1982 در زندان دیاربکر زندانی شد. 
کیشاناک پس از آزادی از زندان وارد دانشکده ارتباطات دانشگاه اگه شد و در رشته روزنامه نگاری و روابط عمومی تحصیل کرد.
او پس از آن در روزنامه های زیادی قلم زد و در اوایل دهه 1990 روزنامه توپلومسال دیرنیش (مقاومت اجتماعی) را تاسیس کرد. با این حال عمر  این روزنامه بسیار کوتاه بود.
گلتان کیشاناک از سال 1997  حضور فعالی در جنبش های زنان داشت. او با بازگشت به دیاربکر سال ها به عنوان روزنامه نگار مداقع حقوق زنان فعالیت کرد. کیشاناک در انتخابات پارلمانی سال 2007 به عنوان نماینده مستقل از دیاربکر به مجلس راه یافت. در آن زمان با طرح مذاکره با اوجالان برای حل مسئله کُرد تلاش زیادی برای رسیدن به صلح کرد. 
او در انتخابات شهرداری ها در سال 2014 به عنوان شهردار شهرداری دیاربکر انتخاب شد. 
کیشاناک در 25 اکتبر 2016 به اتهام عضویت در پ ک ک، سخنرانی برای مشروعیت بخشیدن به سازمان تروریستی، شرکت در مراسم تشییع جنازه اعضای پ ک ک، و شرکت در تجمعات و جلسات غیر قانونی بازداشت شد. 
گلتان کیشاناک متاهل و داری یک فرزند است. او در حال حاضر در زندان زنان قوجائِلی زندانی است.
زنگ ارغوانی سیاست کردی کتابی است که به روایت تجربه زیسته زنانی می پردازد که در فعالیت های سیاسی در کردستات ترکیه و در دیگر مناطق آن پرداخته اند. 
چند روز پیش نیروهای پلیس ترکیه در حمله به  خانه شماری از روزنامه نگاران کرد از جمله محمت اصلان روزنامه نگار کُرد ساکن استانبول، آنها را بازداشت کردند.
در بازرسی از خانه محمت اصلان کتاب «رنگ ارغوانی سیاست کردی» نوشته گلتان کیشاناک سیاستمدار در بند کُرد نیز به عنوان سند جرم ضبط و به دادگاه ارائه شد.
این در حالی است که کتاب کیشاناک پیشتر در سال 2022 با حکم دادگاه ممنوع شد اما پس از اعتراض وکلای کیشاناک به این تصمیم دادگاه این حکم لغو شد. به این ترتیب داشتن کتاب کیشاناک به معنای امر مجرمانه نیست.

کد خبر 2769988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha