کوبه درب تاریخی کاروانسرای «سیمون» مهاباد سرقت شد /میراث فرهنگی: پیگیری می کنیم

سرویس آذربایجان غربی- رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مهاباد از ناپدید شدن کوبەی درب کاروان‌سرای تاریخی سیمون مهاباد خبر داد و گفت: موضوع از طریق این اداره پیگیری خواهد شد.

واحد جولایی در این باره به خبرنگار کردپرس گفت: اخیرا کوبەی درب کاروان‌سرای تاریخی سیمون مهاباد ناپدید شده و در بررسی های بیشتر این احتمال می رود که کوبه درب تاریخی به سرقت رفته باشد.

او اضافه کرد: در حال حاضر ٣ دانگ از مالکیت کاروانسرای سیمون در اختیار شهرداری، ٣ دانگ دیگر آن در مالکیت خصوصی قرار دارد اما بر اساس بند ٢٢ ماده ٥٥ قانون شهرداری ها مبنی بر تشریک مساعی با فرهنگ در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و ساختمان های عمومی و مساجد و غیره، این موضوع از طریق شهرداری هم پیگیری می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی مهاباد تاکید کرد: زمانی که یک ابنیه تاریخی در مالکیت ارگان یا بخش خصوصی باشد، وظیفه نگهداری، مرمت و پاسداشت آن بنا در بر عهده مالک خواهد بود و میراث فرهنگی هم وظیفه نظارت را عهده دار خواهد بود.

او با اشاره به سرقت کوبه درب تاریخی کاروان سرای سیمون مهاباد گفت: این موضوع به دلیل مالکیت خصوصی این بنا از شهرداری و دیگر مالکان و همچنین از طریق نیروی انتظامی پیگیری می شود.

به ‌گزارش کردپرس، کاروانسرای «سیمون» از بناهای تاریخی متعلق به دوره صفوی در مهاباد و تداعی کننده تجارت و مامن بازرگانان در مسیر جاده ابریشم در این شهر است. جاده ابریشم به عنوان بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا از مجموعه راه های به هم پیوسته ایی تشکیل شده بود که در گذشته با اهداف تجاری بخش های مختلف آسیا را به هم مرتبط می کرد و همه آنها را به شمال آفریقا و اروپا پیوند می داد.

در مسیرجاده ابریشم برای تامین امنیت و رفاه بازرگانان، کاروانسراهای متعددی ایجاد شده بود که می توان به کاروانسرای «سیمون» در مهاباد اشاره کرد. کاروانسرایی که به امر "بوداق سلطان" حاکم وقت مهاباد ساخته شد و از آنجایی که این کاروانسرا متعلق به شخصی به نام "سیمون" بود، از آن زمان تا کنون نیز به همین اسم، نامیده می شود.

متاسفانه در نبود متولی، بنای این کاروانسرای تاریخی به مرور زمان تغییر یافته و براساس مشاغلی که بعدا درآن ایجاد شده شکل و فرمش کاملا عوض شده  و در سال های اخیر از کاروانسرای تاریخی سیمون، تنها خرابه ایی باقی مانده که به محل فعالیت قاچاقچیان و هنجارشکنان تبدیل شده بود.

اخیرا به همت شورا و شهرداری مهاباد طرح احیا و مرمت کاروانسرای سیمون توسط شهرداری به عنوان یکی از پروژه های عمران شهری آغاز شده است.

طبق این طرح قرار است نمای ظاهری حجره‌های کاروانسرا احیا و در ورودی آن ساماندهی شود، همچنین با کاشت درختان، نسبت به زیباسازی ظاهری آن اقدام می‌شود و محوطه‌سازی و اجرای سنگ‌فرش نیز از دیگر اقدامات در دست اجراست.در این کاروانسرا سه دهنه مغازه متعلق به شهرداری وجود دارد که قرار است پس از احیا با کاربری نمایشگاه و محل فروش تولیدات صنایع‌دستی مورد استفاده قرار بگیرد.

هزینه احیا و مرمت کاروانسرای سیمون مهاباد توسط شهرداری تامین می‌شود و اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مهاباد وظیفه نظارت بر پروژه را به دارد.

کد خبر 2769918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha