توپ بازگشایی بازارچه‌های مرزی هه‌نگه‌ژال و سیف در زمین عراق

سرویس کردستان- استاندار کردستان از مصوبه ای در شورای امنیت کشور خبر داده است که بر اساس آن بازگشایی بازارچه های مرزی هنه ژاله در بانه و سیف در سقز به عنون «مطالبه جدی ایران از دولت عراق» پیگیری شود.

این خبر را رسانه ها از سخنان اسماعیل زارعی کوشان در جلسه  کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان مخابره کرده اند و بر اساس این سخنان مشخص می شود که در طرف ایران هیچ مشکلی برای بازگشایی این دو بازارچه مرزی وجود ندارد و به اصطلاح توپ در زمین دولت عراق است.

بر اساس این خبر استاندار کردسان تشریح کرده است که  موضوع بازگشایی بازارچه های مرزی هه‌نگه‌ژال و سیف را در تهران و شورای امنیت ملی دنبال شده و امسال با جدیت، این مطالبه ایران و مردم استان  از دولت عراق، پیگیری خواهد شد.

تبعات امنیتی قاچاق

استاندار کردستان در این جلسه  با بیان اینکه قاچاق نه فقط از لحاظ اقتصادی، بلکه در بعد امنیتی نیز تبعات منفی دارد، افزود: «همه در برابر بحث قاچاق مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم.»

او بر ل راه اندازی و استقرار دستگاه ایکس ری  در مرز باشماق تاکید کرده و ادامه داد:  همه مرزهای کشور در این زمینه با مشکل مواجه هستند اما از گمرک استان درخواست داریم نبود دستگاه ایکس ری را که یک نقص بزرگ است، پیگیری کرده و برای راه اندازی آن اقدام کند.

زارعی کوشا عملکرد دستگاه‌های مرتبط با بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در سال گذشته مثبت ارزیابی و از تلاش نیروهای نظامی و امنیتی در این رابطه قدردانی کرد.

وی اجرای طرح باک پر را از دی ماه سال گذشته اقدامی خوب دانست و اضافه کرد: لازم است با استان‌های آذربایجان غربی و کرمانشاه، برای مقابله با قاچاق سازمان یافته، هماهنگی صورت گیرد که رویه واحدی بین سه استان وجود داشته باشد.

استاندار کردستان خواستار برگزاری منظم جلسات کمسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در شهرستان ها با ریاست فرمانداران شد و ادامه داد: با توجه به وجود ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، قاچاق موضوع مهمی است و همه باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند.

کشف بیش از پنج هزار میلیارد ریال کالای قاچاق در سال گذشته

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان هم گفت: سال گذشته در مجموع پنج هزار و ۳۸۸ میلیارد و ۱۰۵ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۶۰۰ ریال کالای قاچاق کشف شد که نسبت به سال قبل از آن، ۴۲ درصد بیشتر بود.

علی خداویسی تعداد پرونده‌های مکشوفه را در سال قبل، هزار و ۵۳۸ مورد عنوان کرد و افزود: در همین رابطه هزار و ۱۸۶ متهم دستگیر شدند.

وی ادامه داد: سال گذشته ۹۶۱ دستگاه انواع لوازم خانگی قاچاق به ارزش ۶۲ میلیارد و ۳۷۱ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۶۶۷ ریال کشف و ضبط شد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان به کشف سه تن طلای قاچاق و دستگیری سه قاچاقچی در این رابطه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پارسال، سه هزار و ۴۵۵ فقره پرونده قاچاق در شعب بدوی تعزیرات حکومتی استان تشکیل و برای سه هزار و ۱۷۱ پرونده رای محکومیت صادر شد.

خداویسی با بیان اینکه بیش از سه هزار و ۹۹۶ میلیارد ریال مبلغ محکومیت پرونده‌های قاچاق سال گذشته بود، ادامه داد: ۲۶۸ پرونده نیز منجر به صدور رای برائت شد.

کشف ۳۳۸ هزار و ۸۶۷ عدد کالای آرایشی بهداشتی و کاهش پنج درصدی ان در مقابله با سال قبل از آن از دیگر مواردی بود که وی به آن اشاره داشت و افزود: پارسال ۵۶۸ هزار و ۲۲۰ لیتر سوخت قاچاق در استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، ۵۰ درصد افزایش داشت.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان یادآور شد: سال گذشته همچنین ۷۷ هزار و ۵۲۴ قلم داروی قاچاق در استان کشف شد که ۹۷ درصد کاهش یافت، ضمن اینکه ۷۰۲ راس دام قاچاق با ۶۸ درصد کاهش، کشف و صبط شد.

خداویسی به این هم اشاره کرد که کردستان دومین استان در کشور است که طرح باک پر را اجرا کرد و تاثیر زیادی در کاهش قاچاق سوخت داشته است.

کد خبر 2769767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha