الهام از  وصیت استاد هژار برای ساخت مجسمه/پیکره مفاخر زمینه ساز حضور ابدی آنها می شود

استاد هادی ضیاءالدینی گفت: پیکره ها می‌توانند با تکرار سوال از کیستی، در اذهان، سبب شناخت بیشتر مردم با صاحب این پیکره شود. در این حالت دیگر آن مجسمه به تنهایی یک پیکره نیست بلکه می‌تواند زمینه‌ساز آشنایی مردم با مفاخرشان شود و این تکرار از کیستی، نسل به نسل منتقل می‌شود و سبب جاودانگی و حضور و ابدی شخصیت صاحب پیکر در بین مردم و نسل‌های مختلف خواهد شد.

استاد هادی ضیاءالدینی با حضور در نخستین سمپوزیوم مجسمه مفاخر مهاباد، در گفت و گو با خبرنگار کردپرس گفت: خوشحالم که بعد از خلق ۳ پیکر اساتید مهابادی از جمله استاد هژار، استاد هیمن و استاد محمد قاضی در اولین سمپوزیوم مفاخر کُرد در شهر مهاباد شرکت دارم و برای بنده مایه افتخار است.

او با اشاره به استقبال پر شور مردم از این رویداد فرهنگی- هنری بیان کرد: این سمپوزیوم می‌تواند ٣ هدف را دنبال کند؛ اول اینکه این مراسم به صورت عمومی و با حضور عموم مردم برگزار می‌شود و مردم شاهد مرحله به مرحله ساخت پیکره‌ها هستند و این موضوع ارزشمند است. از سوی دیگر ارتباط بین مردم، هنر و هنرمندان و بالعکس شکل می‌گیرد و جنبه سوم این سمپوزیوم هم  قدردانی و قدرشناسی از مفاخر کرد است.

استاد ضیاءالدینی ادامه داد: پیشتر نیز در سمپوزیوم‌های مختلفی در ایران شرکت داشته ام اما مهاباد نخستین شهری بوده که توانسته با همت والای شکل گرفته سمپوزیومی به این ترتیب را تشکیل بدهد چرا که مابقی سمپوزیوم‌ها در مراکز استان بودند و مهاباد به عنوان یک شهر و نه مرکز استان توانسته چنین سمپوزیومی را به مرحله اجرا بگذارد.

هنرمند برجسته کردستانی بیان کرد: در این سمپوزیوم ۶ نفر از اساتید حضور دارند که هر کدام مجسمه یکی از مفاخر کُرد مهاباد را می‌سازند و بنده هم مجسمه استاد هژار مکریانی را می‌سازم البته پیش‌تر نیز چندین پیکره از استاد هژار ساخته بودم و در سمپوزیوم حاضر نیز تصمیم گرفتم که مجدداً پیکره این استاد گرانقدر ایجاد کنم.

ضیاءالدینی افزود: چندی پیش مسافرانی به شهر سنندج مسافرت کرده و در هم صحبتی با آنها متوجه نکته ای شدم. آنها گفتند که در مسیر سفرشان با پیکره‌های و مجسمه‌های مختلفی روبرو شده اند اما تنها پیکره‌های یک شهر توانسته بود نظر آنها را به خود جلب کند و آن شهر مهاباد بود.

او ادامه داد: به گفته این مسافران؛ کیفیت و زیبایی پیکره‌های مهاباد سبب تعجبشان شده بود این نکته نشان می‌دهد که درک مردم مهاباد از هنر و فرهنگ در چه سطحی قرار دارد و این ارزشمند تلقی می شود.

 استاد ضیاءالدینی در خصوص ارتباط هنر مجسمه سازی با مردم گفت: مجسمه‌ها همیشه سوال طرح می‌کنند و اگر آن پیکره حاوی یک موضوع پیچیده اجتماعی نباشد و تنها یک پیکر ساده انسانی باشد حداقل  سوالی که مطرح می‌کند این است که «این پیکره چه کسی است؟» سوال از کیستی این فرد و اینکه او کیست؟ منشأ شناخت را شکل می‌دهد.

او تاکید کرد: در واقع یک پیکره ساده می‌تواند با تکرار این سوال در اذهان سبب شناخت بیشتر مردم با صاحب این پیکره شود. در این حالت دیگر آن مجسمه به تنهایی یک پیکره نیست بلکه می‌تواند زمینه‌ساز آشنایی مردم با مفاخر شود و این تکرار از کیستی، نسل به نسل منتقل می‌شود و سبب جاودانگی و حضور و ابدی شخصیت صاحب پیکر در بین مردم و نسل‌های مختلف خواهد شد.

از استاد ضیاءالدینی خالق پیکر استاد هژار که در میدانی با همین نام در مهاباد با ارتفاع ٤ متر نصب شده است، در خصوص راز پشت پرده این مجسمه هنری سوال کردم و او در این باره گفت: این پیکره را در واقع با الهام از شعری از خود استاد هژار موکریانی که همانند وصیت بر روی سنگ قبر ایشان هم نوشته شده طراحی و ساخته ام. در واقع این شعر استاد الهام بخش ساخت پیکره ایشان شده است.

به گزارش کردپرس، هادی ضیاءالدینی در سال ۱۳۳۵ در سنندج متولد شد. قبل از دبستان به نقاشی پرداخت و بعد ازدوره ابتدائی اولین گامها را در مجسمه‌سازی برداشت و به گفته خود وی این دو را با رنج فراوان و بدون آموزش و کلاسی آکادمیک هم‌زمان پیش برده‌است.

ضیاءالدینی در سال ۱۳۵۶ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. او تا کنون در چندین و چند نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرده است.

برگزیده در چهارمین بی ینال (دوسالانه) نقاشی ایران (موزه هنرهای معاصر تهران ۱۳۷۶) برگزیده اولین بی ینال (دوسالانه) بین‌المللی طراحی ایران (موزه هنرهای معاصر تهران ۱۳۷۸) منتخب اولین جشنواره هنرهای تجسمی اصفهان و دریافت دیپلم افتخار در زمینه مجسمه‌سازی ۱۳۶۷ را در کارنامه دارد.

از هادی ضیاالدینی در سال ۱۳۹۸ در کنگره جهانی مشاهیر کرد تجلیل شد و به وی کلید طلایی شهروند اعطا شد.

 نخستین سمپوزیم مجسمه سازی مفاخر مهاباد بە میزبانی شورای اسلامی شهر و شهرداری مهاباد،  با حضور اساتید و هنرمندان نامدار؛ هادی ضیاالدینی، مهدی ضیاالدینی، بشیر ناصری، رضا قره‌باغی، بیژن غنچه‌پور و  ناصر خاورزاده در پلازای میدان منگوران، از اول اردیبهشت ماه به مدت ۱۰ روز در میدان منگوران در حال برگزاری است و بازدید برای عموم مردم آزاد است.

گفت و گو؛ تانیا شعفی

کد خبر 2769711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha