شناسایی ٩ کانون طغیان آفت جوانه‌خوار بلوط در شهرستان سردشت

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت گفت: ۹ کانون طغیان آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های این شهرستان شناسایی و عملیات محلول پاشی و مبارزه با این آفت آغاز شد.

به گزارش کردپرس، از ایرنا؛ رحمت ابراهیمی افزود: در پایش‌های کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت در جنگل‌های این شهرستان، ٣کانون طغیان آفت جوانه‌خوار بلوط در نزدیکی شهر ربط، سه کانون در مسیر سردشت - میرآباد و ٣کانون در مسیر جاده آبشار شلماش و منطقه بیوران شناسایی شد.

او با اشاره به اینکه امسال محلول پاشی با آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل های این شهرستان به ۲ شیوه پیمانی و مشارکتی انجام می شود اضافه کرد: هم اکنون محلول پاشی ۵۰۰ هکتار به پیمانکار داده شده است و ۲ هزار هکتار نیز به صورت مشارکتی با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی شهر انجام می شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت گفت: این محلول تنها کرم جوانه خوار بلوط را از بین می برد و برای سایر حیوانات، پرندگان و گیاهان هیچ گونه خطری ندارد.

او اظهار کرد: کرم آفت جوانه خوار و برگ خوار بلوط از قسمتی از برگ‌های درختان بلوط استفاده می کند و باعث می شود این درختان از نظر رشد سالانه خود عقب افتاده و بتدریج در چند سال آینده خشک شود.

ابراهیمی افزود: پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده و آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شود.

او گفت: شرایط اقلیمی، مخاطرات زیست محیطی از جمله ریزگردها، جنگل تراشی و عدم چاره‌جویی برای درمان این آفت از عواملی است که روز بروز سطح بیشتری از این جنگل‌ها را در معرض آسیب این بیماری مهلک قرار می‌دهد.

رییس اداره منابع طبیعی سردشت اظهار کرد: از بین رفتن برگ‌های درخت بلوط توسط این آفت در فصل رویش باعث می‌شود تا درخت ابزار و وسیله تولید را از دست داده، میزان فتوسنتز تقلیل یافته و در نتیجه از میزان رویش قطری و ارتفاع آن کاسته شود که ادامه این وضعیت در چند سال متوالی می‌تواند به کاهش تولید چوب منتهی شده و جنگل را به سمت نابودی سوق دهد.

کد خبر 2769705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha