برگزاری کنگره MSD در پاییز / هدف کنگره ایجاد یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه است

سرویس سوریه - «علی رحمون» معاون رئیس مشترک MSD ضمن اعلام برگزاری کنگره‌ این مجلس در پاییز، تاکید کرد که هدف از برگزاری آن، اتحاد نیروهای اپوزوسیون و ایجاد یک وضعیت سیاسی واحد بر اساس ‌حل سیاسی بحران سوریه با استفاده از قطعنامه‌های سازمان ملل است.

به گزارش کردپرس، «علی رحمون» معاون رئیس مشترک مجلس سوریه دموکراتیک(MSD) در مورد کنگره‌ این مجلس که قرار است در پاییز برگزار شود اعلام کرد که هدف از برگزاری آن، اتحاد نیروهای اپوزوسیون و ایجاد یک وضعیت سیاسی واحد بر اساس ‌حل سیاسی بحران سوریه با استفاده از قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است.

به نوشته آژانس خبری هاوار، MSD طرح خود و تدارکاتی را که قرار است در داخل و خارج از سوریه برای برگزاری کنگره نیروها و شخصیت‌های دموکراتیک انجام دهد، آشکار کرد.

MSD اعلام کرد که هدفش در این کنگره «بیرون آوردن سوریه از تونل تاریک» است، به ویژه اینکه تلاش‌هایی برای تبدیل سوریه به میدان جنگ بین نیروهای بین‌المللی وجود دارد.

مجلس سوریه دموکراتیک از شرکت شخصیت‌های برجسته اپوزیسیون سوریه در کنگره پاییز این مجلس خبر داد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، سیاستمداران اپوزوسیون سوری به کنگره‌ای که پاییز آینده برگزار می‌شود، خواهند پیوست. از جمله «موفق ناربیه» رئیس سابق ائتلاف میهنی سوریه، «عصام دمشقی» اپوزوسیون معروف معروف سوریه، «وائل سواح» سیاستمدار، نویسنده و روزنامه‌نگار سوری معروف به گروه احیا سوریه، «نصیر الیوسف» و بسیاری از شخصیت‌ها و نیروهای سیاسی سویدا نیز به کنگره ملحق خواهند شد.

«علی رحمون» معاون رئیس مشترک MSD در رابطه با برگزاری کنگره این مجلس در پاییز گفت: «MSD یک پروژه استراتژیک دارد و این پروژه بسیار مهم است. به ویژه که اپوزوسیون سوریه پراکنده و ضعیف هستند. بنابراین باید یک نهاد سیاسی ایجاد شود تا امید مردم سوریه برای آزادی و عزت را تحقق ببخشد.»

رحمون در رابطه با جایگاه نیروهای سیاسی و شخصیت‌های دموکراتیک گفت: «همه منتظر این کنگره هستند، تمام طرف‌ها راه‌حل می‌خواهند، توافقات بزرگی در چندین افق به ویژه در بحث تمرکززدایی، تنوع، دموکراسی و هویت میهنی مشترک وجود دارند. مهم‌ترین نکته در این بحث‌ها این است که سوری‌ها در داخل سوریه هویت میهنی فراگیر دارند، یعنی سوریه آینده می‌تواند با ایجاد هویت میهنی سوریه فراگیر، همه طرف‌ها را در درون خود جای دهد.»

رحمون در ادامه گفت که انتظار می‌رفت که MSD کنگره نیروها و شخصیت‌های دموکراتیک را در سال ۲۰۲۳ برگزار کند اما بنا به دلایل و شرایط فراوان برگزار نشد و افزود: «کمیته تدارکاتی‌ای در کنگره وجود دارد که نمایندگان فعال و موثر نیروهای سیاسی و شخصیت‌ها در وضعیت سیاسی سوریه هستند و ما بخشی از آن هستیم و از آن حمایت می‌کنیم و برای اینکه کنگره برگزار شود تلاش خواهیم کرد.»

رحمون در رابطه با زمان برگزاری کنگره این اطلاعات را به اشتراک گذاشت: «امید است که کنگره قبل از پاییز برگزار شود، اما برگزاری آن تنها به MSD مربوط نمی‌شود، ما می‌خواهیم این کنگره در پارلمان اروپا و در بروکسل برگزار شود.»

علی رحمون ادامه داد: « دولت سوریه چون می‌داند که این کنگره یک آلترناتیو واقعی خواهد بود و کنگره تلاش می‌کند یک راه‌حل جایگزین واقعی برای دولت سوریه بیابد با برگزاری آن مخالفت می‌کند و دولت ترکیه نیز به دلایل مشترکی سعی در جلوگیری از برگزاری کنگره دارد».

رحمون در رابطه با اهمیت و اهداف کنگره تصریح کرد که این کنگره به دو دلیل بسیار مهم است، اول اینکه ۱۲ سال از بحران سوریه می‌گذرد و هیچ نیروی سیاسی سوری وجود ندارد که به دلیل تنش‌ها نماینده امید مردم سوریه باشد. دولت سوریه نیز یک دولت سرسخت است و هیچ راه‌حل سیاسی را نمی پذیرد، دلیل اساسی دیگری نیز وجود دارد که نیروهای سیاسی سوریه با نقش آفرینی به کنگره بپیوندند و پرونده سوریه را به مسیر درست خود بازگردانند تا راه حل سیاسی پیدا شود.»

علی رحمون در پایان گفت: «در کنگره یک نهاد سیاسی تشکیل می‌شود که راه‌حل سیاسی مسالمت آمیز سوریه را بر اساس تصمیمات بین المللی پایه‌ریزی کند و تلاش کند تا قطعنامه های سازمان ملل به ویژه قطعنامه ۲۲۵۴ را عملی کند. این کنگره تلاشی است برای نیروهای اپوزیسیون با هدف تجمع در یک بدنه سیاسی برای رسیدن به امید مردم سوریه در آزادی و عزت».

کد خبر 2769188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha