شرکت نیروهای سیاسی کُرد در انتخابات پارلمانی، مشارکت در اشتباه فاحش دادگاه است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- همزمان با تصمیم حزب دمکرات کردستان عراق برای تحریم انتخابات محلی در این اقلیم، شماری از مقامات داخلی و خارجی درباره به وجود آمدن بن بست سیاسی هشدار دادند.

به گزارش کردپرس به نقل از میدل ایست نیوز، مشاور رسانه‌ای مسعود بارزانی، رهبر حزب دمکرات، احتمال برگزاری انتخابات محلی در اقلیم کردستان عراق را که قرار است در 10 ژوئن آینده برگزار شود؛ رد کرد.

به گزارش الشرق الاوسط، کفاح محمود در گفت‌وگو با این روزنامه‌ گفت: «اگر انتخابات در غیاب حزب دمکرات برگزار شود، نتایج قابل قبول و رضایت بخشی به دست نخواهد آمد».

وی خاطرنشان کرد: «با توجه به تغییر قانون انتخابات توسط کمیسیون عالی انتخابات عراق و تداخل این قانون با اختیارات اقلیم، در عملیات شمارش آراء تردیدهایی وجود خواهد داشت و رای‌گیری با شکست مواجه خواهد شد».

کفاح محمود تصریح کرد: «دادگاه فدرال به دلیل مغایرت با قانون اساسی و تأسیس آن توسط پل برمر حاکم نظامی در عراق، قبل از سال 2005، نشان از یک خطای ساختاری در روند سیاسی عراق بوده است چرا که قرار بود یک دادگاه قانون اساسی فدرال تشکیل شود که بر اساس یک زمینه قضایی مطابق با خواست و آرزوهای شهروندان عراقی از بصره تا اقلیم کردستان عمل کند».

وی خاطر نشان کرد که تصمیم سیاسی برخی از نیروهای ذی نفوذ که دارای بازوی مسلحانه هستند، بر دادگاه فدرال حاکم است و این به وضوح در تصمیمات آنها علیه اقلیم مشهود بوده است و بیشتر آنها برای سلب اختیارات و نقض قانون اساسی تلاش می کنند و این امر یادآور اقتدار شورای فرماندهی انقلاب در دوران حزب بعث است.

مشاور رسانه ای بارزانی اظهار کرد: «شرکت نیروهای سیاسی کُرد در انتخابات پیش رو، مشارکت در اشتباه فاحش دادگاه است».

از سوی دیگر حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری بافل طالبانی رقیب سنتی حزب دمکرات به نوبه خود اعلام کرده است عدم برگزاری انتخابات در کردستان در تاریخ اعلام شده به جایگاه و مشروعیت اقلیم آسیب خواهد زد.

در همین ارتباط، سفارت امریکا در عراق و همچنین  هیئت مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق (یونامی) نگرانی خود را از اعلام تحریم حزب دمکرات کردستان ابراز کردند و این تصمیم را منجر به بن بست سیاسی دانستند که ممکن است پیامدهای منفی در بر داشته باشد.

کد خبر 2768412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha