ابعاد عملیات نظامی جدید ترکیه علیه پ.ک.ک در اقلیم کردستان

سرویس جهان- به گفته ناظران مسئل عراق، فشارهای ترکیه به بغداد و سلیمانیه برای مقابله با پ.ک.ک افزایش یافته و ترکیه در نظر دارد با این اقدامات زمینه را برای عملیاتی موفق علیه پ.ک.ک برای بیرون راندن آن از کوهستان گاره و متینا در اواخر بهار آغاز خواهد کرد، که البته، منافع اقتصادی متاثر از ایجاد جاده توسعه عراق به ترکیه نیز از جمله عوامل انجام این عملیات خواهد بود.

به گزارش کردپرس در هفته های گذشته مقامات ارشد ترکیه سفرهای متعددی به عراق داشته اند که بر اساس گزارش رسانه های عراق و ترکیه، تلاش آنکارا برای همراه کردن بغداد در مقابله با پ.ک.ک درخاک عراق از جمله اهداف این سفرها بوده است.

نشریه المانیتور آمریکا با اشاره به این که عراق سهم بیشتری از آب دجله و فرات از ترکیه می خواهد و تلاش زیادی برای توسعه بیشتر خود، از طریق ایجاد جاده توسعه از طریق خاک ترکیه به اروپا می کند، احتمال همکاری با ترکیه در مقابله با پ.ک.ک از سوی بغداد منتفی نیست. این نشریه از جمله نشانه های همراهی بغداد با ترکیه در مقابله با پ.ک.ک را استقرار برخی نیروهای عراقی در نزدیکی محل های احتمالی عملیات  نظامی جدید علیه پ.ک.ک و ممنوع اعلام کردن حضور پ.ک.ک در عراق دانسته است.

نشریه امواج مدیا نیز با اشاره به تحرکات دیپلماتیک و نظامی میان ترکیه و عراق، احتمال عملیات نظامی گسترده تر ترکیه در خاک عراق از طریق فشار بر بغداد و اتحادیه میهنی کردستان عراق مسلط بر سلیمانیه را از قبل جدی تر دانسته است. ترکیه اتحادیه میهنی را به پناه دادن اعضای پ.ک.ک در سلیمانیه و حمایت از پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه متهم کرده و از این حزب خواسته است روابط با پ.ک.ک را قطع کند. آنکارا تهدید کرده است در صورت عدم همراهی اتحادیه میهنی اقدامات بیشتری علیه سلیمانیه صورت صورت خواهد گرفت. ترکیه انجام پرواز از ترکیه به سلیمانیه و بالعکس را ممنوع کرده است.

امواج مدیا، المانیتور و نشریه نیوعرب از جمله ابعاد دیگر عملیات نظامی جدید ترکیه علیه پ.ک.ک را تلاش ترکیه برای وارد کردن حزب دموکرات کردستان عراق در این کارزار جدید علیه پ.ک.ک عنوان کرده اند.

با این حال، المانیتور و امواج مدیا عملیات چند سال اخیر ترکیه علیه پ.ک.ک در کوهستان های گاره و متینا را ناموفق توصیف کرده و نسبت به موفقیت ترکیه در عملیات جدید ابراز تردید کرده اند.

نشریه میدل ایست آی نیز از تمرکز ترکیه بر کوهستان های گاره و متینا در عملیات جدید نظمی علیه پ.ک.ک خبر داده است.

به نوشته امواج مدیا اگرچه ممکن است عملیات جدید نظامی جدید ترکیه علیه پ.ک.ک نتواند موازنه را به نفع ترکیه تغییر دهد اما با توجه به اهمیت یافتن مسائل مشترک میان ترکیه و عراق بر سر مسائلی همچون حضور این گروه در عراق، آب و صادارت نفت عراق از طریق ترکیه، آنکارا و بغداد بتوانند به صورت جدی تر روی حل مسئله پ.ک.ک با هم تعامل کنند.

کد خبر 2768378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha