آمار حملات ارتش ترکیه به خاک اقلیم کردستان و تعداد شهروندان کشته شده این منطقه در سال جاری میلادی

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ به گزارش آمار سازمان آمریکایی CPT در سه ماهه سال جاری میلادی ارتش ترکیه ۲۴۱ بار خاک اقلیم کردستان را بمباران کرده است و در پی این حملات چهار شهروند اقلیم کشته شده‌اند، اخرین حمله صبح روز جمعه گذشته بود که در پی آن دو نفر از شهروندان شهید شدند.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری خندان، سازمان CPT که یک سازمان حقوق بشری است و در زمینه ثبت و  مستندسازی آمار و اطلاعات حملات هوایی دولتهای ترکیه و ایران به اقلیم کردستان فعالیت می‌کند؛ اعلام کرد ارتش ترکیه از ابتدای سال میلادی جاری تا تاریخ ۲۰۲۴/۳/۸  از طریق جنگنده‌های هوایی یا از طریق پهبادهای بمب افکن یا از طرق دیگر ۲۴۱ بار مناطق مختلف مرزی اقلیم کردستان را بمباران کرده است و در پی این بمبارانها چهار شهروند غیرنظامی کشته و یک نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این سازمان در گزارش خود اشاره کرده است استان اربیل سهم قابل توجهی از این بمبارانها داشته است زیرا از مجموع کل ۱۶۴۹ بمباران خاک کردستان،۵۷۵ بار ارتش ترکیه به این استان حمله کرده است، پس از آن استان دهوک با ۵۱۷ بار حمله در ردیف دوم این بمبارانها قرار دارد و استان سلیمانیه با ۴۲۰ بار حمله در ردیف سوم و سپس استان نینوا مشخصا شنگال و روستای «خازلیه» با ۳۶ بار حمله در ردیف چهارم حملات نظامی قرار گرفته است.

کامران عثمان مسئول بخش حقوق بشر سازمان CPT به صدای آمریکا اعلام کرد در بمباران روز جمعه ارتفاعات کوه «حوت طبق» مشرف به روستای بریسکی از ناحیه دینارته منطقه آکره دو شهروند غیر نظامی کشته و یک نفر دیگر زخمی شده است که همگی اهالی روستای دیوکن از منطقه دینارته بوده‌اند.

این دومین بار است که تنها در مدت ۱۶ روز گذشته روستاهای مرزی ناحیه دینارته و شهروندان غیر نظامی این مناطق مورد حمله هوایی قرار می‌گیرند؛ زیرا در عصر روز ۲۰۲۴/۲/۲۰ به همین صورت چهار تن از ساکنین روستای گریشی و دودینی از ناحیه دینارته که به منظور پرداختن به امور باغداری و کشاورزی با روستای کافیا که یک روستای خالی از سکنه می‌باشند، رفته بودند

مورد جمله پهبادی ارتش ترکیه قرار گرفتند و در پی آن دو نفر از آنها کشته شدند و بعد از ۸ ساعت جسد آنها به روستای محل سکونتشان انتقال یافت.

کامران عثمان در خصوص حمله اخیر جنگنده‌های ارتش ترکیه تصریح کرد این قربانیان به منظور جمع‌آوری گیاهان بهاری به کوههای این منطقه روی آورده بودند، سعید مبارکه یکی از کشته شدگان ۴۱ ساله و متاهل و پیشمرگه بود، و فردی دیگری که در این حمله جان خود را از دست داد. آراس فرج متاهل و ۲۹ ساله بود و به عنوان منشی دکتر در یکی از کلینکها مشغول به کار بود؛ صالح مبارک نیز زخمی شد.

سربست صبری مدیر ناحیه دینارته اعلام کرد ۲۰ روستا در منطقه دینارته سالهای زیادی است که به علت ترس از خطر بمبارانهای مداوم خالی از سکنه شده‌اند؛ وی به منظور پایان دادن به این حملات خواستار برقراری توافق میان دولتهای ترکیه و عراق شد زیرا به گفته او نمی‌شود جان شهروندان با رفتن به باغ به خطر بیفتد.

مناطق مرزی به علت تداوم تحرکات نظامی نیروهای پ. ک.ک و پهبادهای ارتش ترکیه مکررا در معرض خطر و تهدید قرار دارند و هر سال تعدادی از شهروندن غیر نظامی جان خود را در نتیجه این حملات از دست می‌دهند.

طبق آمار سازمان آمریکایی CPT که ناظر بر این حملات می‌باشد علاوه بر سال ۲۰۲۴ که کشور ترکیه ۲۴۱ بار خاک کردستان را بمباران کرده‌ است در سال ۲۰۲۳ نیز این کشور ۱۵۴۸ بار مناطق مرزی  کردستان را مورد هدف قرار داده است به طوری که اکثر این بمبارانها از طریق جنگنده‌های هوایی انجام گرفته است تعداد این حملات ۱۱۵۹ بوده است؛ همچنین ۲۲۸ بار نیز این بمبارانها از طریق پهباد صورت گرفته‌اند و بقیه از طریق هلیکوپتر و آتش توپخانه و تیراندازی انجام گرفته‌اند.

کد خبر 2767985

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha