یکی از اعضای اسیر شده PKK در سوریه پس از کلی اعتراف در ترکیه محاکمه می شود

سرویس ترکیه - سرحد بال عضو دستگیر شده PKK در کردستان سوریه، با درخواست زندان در ترکیه محاکمه می شود. 

به گزارش کردپرس، پندی پیش رسانه های دولت ترکیه به نقل از منابع امنیتی سازمان اطلاعات این کشور (میت) از ربودن و دستگیری یک عضو حزب کارگران کردستان (PKK) در یکی از کشورهای خاورمیانه و انتقال او به ترکیه خبر دادند.

به نوشته صباح به نقل از منابع میت، سرحد بال که به اتهام عضویت در PKK تحت تعقیب بود، در یکی از کشورهای خاورمیانه که بعد مشخص شد این کشور سوریه بوده است، دستگیر و به ترکیه منتقل شد.

بنا بر گزارش منتشر شده در بخشی ترکی خبرگزاری آناتولی، در کیفرخواستی که توسط دادستانی کل استانبول علیه سرحد بال تشکیل شده، آمده است که او در سال 2012 از آمد (دیاربکر) به قزل تپه ماردین و از آنجا به سوریه رفته است و به سازمان PKK پیوسته و بعدها به عنوان فرمانده در سوریه و عراق فعالیت کرده است.

در کیفرخواست تهیه شده از سوی دادستانی آمده است که متهم از عضویت و فعالیت خود در سازمان PKK به طوری تاثیر گذار «اظهار پشیمانی» کرده است. 

بال در اظهارات خود اعتراف کرده  که در اکتبر 2012 با پیشنهاد افرادی به نام های انس، نسرین و زلال در استانبول به شاخه روستایی سازمان PKK پیوسته است.

بال اعلام کرده که از نام واقعی افراد مورد نظر اطلاعی ندارد و در صورت نمایش عکس های آنها می تواند آنها را شناسایی کند. او همچنین اعلام کرده که پس از آشنایی با این افراد ابتدا به دیاربکر و از آنجا به قزل تپه و سپس به صورت غیرقانونی به سوریه رفته است.

بال در اعترافات خود گفته که از سال 2012 تا 2018 به عنوان افسر استحکامات در یگان «نیروهای ویژه» که یگانی بسیار مهم در سازمان PKK است فعالیت کرده و در حفاری تونل ها و ساخت جاده ها و زیر ساخت ها برای PKK مشارکت داشته است. او همچنین لو داده که محل استقرار نیروهای یگان ویژه PKK در گاره منطقه ای به نام «سرگلا گوندفیلا» است.

ربودن عضو PKK در یکی از کشورهای خاورمیانه توسط میت

سرحد با دو بار در عملیات هوایی نیروهای مسلح ترکیه کردستان عراق مجروح شده است. او همچنین ادعا کرده که در عملیات نیروهای مسلح ترکیه در سل 2018 به ئلیل کمبود اکسیژن در تونلی که در آن گیر افتاده بوده، دچار از میان رفتن حافظه شده است و پس از بیرون آمدن از تونل نیز با اصابت ترکش مجروح شده است. 

او با بین این که نام رمزش در سازمان PKK «کوچر» بوده، مدعی شده که به دلیل مشکلاتی که در سال 2018 با PKK پیدا کرده، از این سازمان جدا شده و ارتباطش با این سازمان قطع شده است. بال گفته که قصد داشته در سال 2023 به اروپا برود و از پیوستن به PKK بسیار پشیمان است.

در کیفرخواست دادستانی استانبول آمده است که با توجه به سمت متهم در PKK و مدت حضور او در سازمان، همچنین با توجه به این که متهم در طول مدت بازداشت همراهی کرده است، مدت بازداشت این فرد مثبت و همراهانه ارزیابی می شود. 

کیفرخواست سرحد بال با درخواست زندان از دست کم 5 سال تا 11 سال و 3 ماه حبس به اتهام «عضویت در یک سازمان تروریستی مسلحانه» در بیست و سومین دادگاه کیفری استانبول پذیرفته شد.

ربودن عضو PKK در یکی از کشورهای خاورمیانه توسط میت

سرحد بال قرار است در روزهای آتی در محضر دادگاه حاضر شود.

گفتنی است، با توجه به ارزیابی های مثبت از رفتار و اعترافات مندرج در کیفرخواست، به نظر می رسد دادستانی نیز مدت کمی را با وجود عضویت بال در PKK برای او درخواست کرده باشد، زیرا بیشتر دستگیر شدگان فعال PKK معمولا به زندان های بلند مدت و ابد محکوم می شوند. 

همچنین لازم به ذکر است که رسانه های ترکیه در زمان دستگیری بال نام سازمانی او را «فرات» اعلام کرده بودند.

کد خبر 2767388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha