اولین آزمون پس از انتخابات؛ شورای استانی کرکوک تشکیل نشد

سرویس عراق و انتخابات کردستان_ عدم مشارکت احزاب عرب و ترکمن مانع برگزاری جلسه شورای جدید استانی کرکوک و انتخاب رئیس و معاونین آن شد، معاون سابق کمیسیون انتخابات عراق اعلام کرد در خصوص به تعویق افتادن زمان قانونی جلسه هیج مجازات یا راهکار و تدابیری تعیین نشده است مدیر موسسه کُردی در انتخابات نیز پیشنهاد جدیدی را مطرح می‌کند.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری روداو،

احزاب عرب و ترکمانی جلسه شورای استانی کرکوک را تحریم کردند

پس از گذشت ۱۵ روز از تصویب نتایج انتخابات شوراهای استانی عراق روز دوشنبه در پاسخ به نامه راکان جبوری سرپرست استانداری کرکوک فراکسیونهای کردستانی اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان در شورای این استان حضور داشتند اما به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد حاضرین (معادل ۹ کرسی)، این جلسه برگزار نشد. ائتلافهای عربی در کرکوک با ۳ کرسی، جبهه ترکمانی با ۲ کرسی ائتلاف قیاده با ۲ کرسی، ائتلاف عروبه با یک کرسی، در جلسه شورای استانی کرکوک شرکت نکردند.

سعدالراوی معاون سابق رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در این باره گفت: «به دلیل عدم وجود هیچ متن یا راهکار قانونی در خصوص عدم دستیابی هرکدام از اعضای شورا در مهلت تعیین شده به راه حلی برای تشکیل جلسه شورای استان و انتخاب رئیس شورا و معاونینش، بنابراین این موضوع به عنوان یک موضوع حل نشده تا زمان دستیابی به توافق باقی می‌ماند».

وی اشاره کرد: آنچه در کرکوک اتفاق افتاده یک وضعیت نادر است؛ خلاء قانونی وجود دارد که فراکسیونهای دیگر در جلسه حضور نیافته‌اند این خلاء باید برطرف شود.

در بند اول ماده ۷ قوانین استانهای غیر متشکل آمده است رئیس شورای استان و دو معاونش با اکثریت آرای اعضا و در اولین نشست این شورا ۱۵ روز پس از تایید نتایج انتخابات، انتخاب می‌شوند اگر درخواست تشکیل جلسه اول در دسترس نبود روز شانزدهم این جلسه به ریاست مسن‌ترین عضو شورا تشکیل می‌شود.

همچنین در بند هفتم نیز آمده است انتخاب استاندار و معاونینش با اکثریت قاطع آرای اعضا ظرف مدت ۳۰ روز از تشکیل اولین جلسه اتفاق می‌افتد.

 آرام جمال، مدیر مؤسسه کردی انتخابات، ضمن تایید اینکه اگر احزاب سیاسی در مهلت های قانونی به توافق نرسند، قوانین قابل اجرا در عراق در مورد انتخابات شوراهای استانی هیچ پیامدهایی برای احزاب و شوراها و نهادها نخواهد داشت. افزود: در این مناطق در مرحله پس از حل اختلاف به راه حل واقعی تکیه می‌گردد.

وی در خصوص راه حل این موضوع به ویژه در کرکوک گفت: بهترین گزینه آن است که کدام منتخب بیشترین آرا را کسب کرده است به صورت سازشی استاندار شود.

پس از عدم حضور فراکسیونهای عرب و ترکمن در اولین نشست شورای استانی کرکوک فراکسیونهای کردستانی و اعضای اقلیتهای مسیحی نامه‌ای را منتشر کردند مبنی بر اینکه امروز ۸ عضو از مجموع 16عضو شورا که مراحل قانونی را تکمیل کرده‌اند در سالن شورای استان کرکوک حضور داشتند اما چون تعداد اعضا به حد نصاب قانونی نرسید این جلسه را برگزار نکردیم.

ریبوار طه رئیس فراکسیون «کرکوک قدرت و اراده ماست» اعلام کرد احزاب عرب و ترکمن در جلسه حضور نیافتند ما به نظرات آنها احترام می‌گذاریم و بر مبنای اصل همکاری، توافق و توازن این جلسه را برگزار نکردیم.

در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ انتخابات شورای استانی کرکوک برگزار شد و در تاریخ ۲۱ ژانویه کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق نتایج نهایی این انتخابات را اعلام کرد.

در کنفرانس مطبوعاتی سه حزبی که در سالن شورای استانی کرکوک حضور داشتند حسن شیخانی رئیس فراکسیون حزب دمکرات کردستان در شورای استانی کرکوک گفت: «امیدواریم که در آینده همه قومیتها جمع شوند و تشکیل جلسه دهند چون هیچ راه‌حل دیگری به جز برگزاری نشست و انجام دادن گفتگو برای رسیدن به توافق نداریم».

یک پیامد پیچیده برای جدول کرسی‌های کرکوک

انتخابات ۲۰۲۳ شوراهای استانی عراق در کرکوک نقشه و برنامه پیچیده‌ای را ایجاد کرده است علاوه بر این هیچکدام از اقلیتهای اصلی کُرد و عرب و ترکمن اکثریت کرسی‌ها را به دست نیاورده‌اند تعداد کرسی‌های هر کدام از آنها در حدی نیست که بتوانند دستورالعملهای شورا و استاندار جدید را تکمیل کند اگرچه به دلیل ترکیبی بودن استان از اقوام مختلف این موضوع برای کرکوک مشکل تلقی می‌گردد.

آخرین انتخابات شورای استانی کرکوک در سال ۲۰۰۵ برگزار شد و از مجموع ۴۱ کرسی لیست «برادری» که دو حزب حاکم کردستان تشکیل دهنده اصلی آن بودند موفق به کسب ۲۶ کرسی شدند و پست استانداری این استان را بە دست آوردند.

خبات نجم‌الدین تحلیلگر سیاسی در خصوص دستیابی به راه حلی برای مشکل کرکوک گفت: به دلیل شرایط حساس این استان معتقدم که در آینده نزدیک این مشکل برطرف خواهد شد به خصوص پس از برقراری توافق با جبهه ترکمانی، زیرا ادامه این شرایط به نفع این استان نیست.

وی افزود: شاید از طریق دادگاه فدرال این موضوع حل شود آن هم به این طریق که یکی از فراکسیونهای شورا در دادگاه فدرال شکایت تنظیم کند و خواستار تشکیل شورای استان و در پیش گرفتن راهکارهای لازم شود آن گاه دادگاه تاریخی را برای تشکیل جلسه تعیین خواهد کرد ولی اگر در آن تاریخ نیز راه حلی حاصل نشود، معلوم نیست سرنوشت شورا چه خواهد شد، بنابراین خلأ قانونی داریم.

برای تعیین استاندار و تشکیل شورای استانی کرکوک، به نصف ۱۶  کرسی + یک کرسی یعنی ۹ کرسی نیاز است. کردها هفت کرسی دارند که پنج کرسی آن برای اتحادیه میهنی کردستان و دو کرسی آن برای حزب دمکرات کردستان است، اقلیت مسیحی که نزدیک به اتحادیه میهنی کردستان محسوب می شود تصمیم گرفته است از دو جناح کردستانی حمایت کند، اما کردها همچنان به یک کرسی دیگر از ۸ کرسی اعراب و ترکمن ها نیاز دارند.

هر دو قوم عرب و ترکمن در کرکوک  با این که به تنهایی قادر نیستند شورای استانی تشکیل دهند با هم به عنوان یک ائتلاف ۸ کرسی دارند و نیاز به یک کرسی دیگر نیز دارند.

کُردها تنها با یک سناریو  از صحنه شورای استانی کرکوک و تعیین استاندار حذف خواهند شد آن هم برقراری ائتلاف میان اعراب و ترکمن‌ها و اقلیت مسیحی خواهد بود که انجام چنین امری بعید به نظر می‌رسد.

کد خبر 2766690

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha