رئیس جمهور عراق: ترکیه باید به تمامیت ارضی عراق احترام بگذارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- پس از سفر وزیر دفاع ترکیه و ژنرال ارتش این کشور به عراق اولین ایستگاه دیدار آنها با رئیس جمهور عراق بود، در این دیدار رئیس جمهور به دو مقام ارشد نظامی ترکیه گفت: «باید به تمامیت ارضی عراق احترام بگذارند و به تجاوز نظامی که علیه خاک عراق از جمله شهرهای اقلیم کردستان مرتکب می شوند، پایان دهند».

به گزارش کردپرس به نقل از شارپرس، بر اساس اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری، قبل از ظهر روز سه‌شنبه رئیس جمهور عراق در دیدار با یشار گولر وزیر دفاع ترکیه و هیئت همراهش تاکید کرد که بحران‌ها باید از طریق گفت‌وگو حل شود، نه با نقض تمامیت ارضی کشورها و آسیب رساندن به شهروندان آن‌ها.

رئیس جمهور در این دیدار تاکید کرد که مسائل مربوط به امور مرزی و امنیتی بین دو کشور باید با همکاری، رایزنی و هماهنگی مشترک و تشکیل کمیته امنیتی میان دو کشور برای شناسایی مشکلات و یافتن راهکارهای لازم و رد تصمیمات یکجانبه برای حل مسائل انجام شود و خاک عراق نباید به عنوان منبع تهدید برای کشورهای همسایه یا سایر کشور ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین افزود: «آنها باید به تمامیت ارضی عراق احترام بگذارند و جلوی تخلفات نظامی در خاک عراق از جمله شهرهای اقلیم کردستان را بگیرند».

رئیس جمهور عراق درباره مسأله آب گفت: «عراق شرایطی را که جهان در آن قرار دارد و تأثیر تغییرات اقلیمی و رشد جمعیت بر آب را درک می کند اما ما بر نیاز به حل تکنیکی مسئله آب و تضمین سهم عادلانه عراق برای رفع نیازها و فعال کردن کار کمیته های مشترک و استفاده از تخصص در مدیریت مسائل آب تاکید می کنیم».

رئیس جمهور عراق به اقدامات متعدد ترکیه برای تعلیق پروازهای بین فرودگاه سلیمانیه و شهرهای ترکیه اشاره کرد و گفت که این امر همکاری متقابل را تضعیف می کند و از حفظ روابط اجتماعی بین دو ملت جلوگیری می کند، وی همچنین به منافع مشترک به ویژه در پروژه های آبیاری و تولید برق در رودخانه زاب اشاره کرد و همچنین حضور تجار و شرکت های ترکیه ای و افزایش مبادلات تجاری را نقطه شروعی برای دستیابی به تفاهم مشترک در مورد چالش های پیش روی دو کشور دانست».

کد خبر 2766689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha