روابط خود با PKK را محدود کنید

سرویس ترکیه - «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه ضمن اشاره به روابط اتحادیه میهنی و PKK اعلام کرد که بارها به مقامات این حزب گفته که برای روابط خود با PKK مرزی تعیین کنند.

بە گزارش کردپرس، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای ضمن اشاره به روابط اتحادیه میهنی کردستان(YNK) و حزب کارگران کردستان(PKK) اعلام کرد که بارها به مقامات YNK و سلیمانیه گفته که برای روابط خود را با PKK مرزی تعیین کنند. 

به نوشته شبکه روداو، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه در تاریخ ۴ فوریه در یک برنامه ویژه در کانال A HABER ظاهر شد.

«هاکان فیدان» در پاسخ به پرسش‌ها آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را ارزیابی کرد. وی همچنین در مورد روابط YNK و PKK در چارچوب سیاست مبارزه با تروریسم دولت ترکیه گفتگو کرد.

فیدان ادامه داد: « YNK با PKK در سلیمانیه هماهنگی دارد و این موضوع از مدت ها قبل به ویژه از نظر اطلاعاتی در دستور کار ما بوده است، حتی زمانی که من رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه(MIT) بودم، این موضوع یکی از موضوعاتی بود که روی آن کار می‌کردم.

وی با بیان اینکه قبل از انتشار این موضوع برای افکار عمومی، برای حل این موضوع «چه از طریق دیپلماسی و چه از طریق روش‌های اطلاعاتی کاربردی، به‌طور مسالمت‌آمیز و بی‌سروصدا» تلاش کرده‌اند، گفت: « به همین منظور چندین بار با مقامات YNK در سلیمانیه دیدار و گفتگو کرده‌اند.

وی تصریح کرد: «در هر جلسه ما به وضوح به YNK گفته ایم که خواستار ایجاد یک مرز در روابط این حزب با PKK هستیم، PKK از زیرساخت‌های این منطقه استفاده می‌کند، YNK به آنها شناسنامه می‌دهد، آنها را در بیمارستان‌های خود درمان می‌کند، به آنها اجازه اقامت می‌دهد و راه برای فعالیت اعضای PKK را هموار می‌کنند. کا از YNK انتظار جنگ با PKK را نداریم، ما توازن قوای آنها را درک می کنیم، ما می توانیم در این زمینه هر کاری انجام دهیم اما خواسته ما این است که با YNK با PKKهماهنگی نکند زیرا این عمل YNK را در جبهه دشمن ترکیه قرار می‌دهد.»

وی خاطرنشان کرد: «مسئولان YNK برای رفع نگرانی ما اقداماتی انجام دادند و طرف مقابل را نیز متقاعد کردند. سپس دیدیم که YNK قصد ندارد روابط خود با PKK را قطع کند. سپس پس از مشورت با رئیس جمهور ترکیه، این سیاست را به صورت رسمی اعلام کردیم. حریم هوایی ترکیه را به روی آنها بستیم و هیچ هواپیمایی از حریم هوایی ما به آنجا پرواز نمی‌کند، فرقی نمی کند کجا بروند و چگونه کار کنند، اما آنچه مشخص است این است که ۶۰ درصد ظرفیت و حرکت هوایی فرودگاه سلیمانی مختل شده و همه چیز مختل شده است. فعالیت‌های هوایی به سمت اربیل هدایت شده است و رقابت بسیار جدی بین سلیمانی و اربیل وجود دارد.»

هاکان فیدان در پایان تاکید کرد که اربیل در مبارزه با تروریسم به ترکیه نزدیک‌تر است و افزود: « چندین بار به سلیمانیه گفته‌ایم که اگر روابط خود را با PKK محدود کنید می‌توانیم تحریم‌های خود را کنار بگذاریم اما اگر به همین منوال ادامه دهید، باید گام‌های زیادی برداریم. این انتخاب ما نیست بلکه تعهد ما برای برداشتن این گام‌ها در مبارزه با تروریسم است. این وظیفه ما در قبال کشور و شهروندانمان است

کد خبر 2766662

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha