کتابهای دفاع مقدس ایلام آثاری برای خوانده نشدن!

سرویس ایلام - همه ساله آثار متعددی در حوزه دفاع مقدس استان ایلام منتشر می‌شوند که به جای جریان سازی و تقویت گفتمان انقلاب اسلامی، فقط عدد آمارهای اداری را کم و زیاد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، ناشر و نویسنده ایلامی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن انتقاد شدید از نگاه حاکم بر روند تولید، انتشار و توزیع کتاب دفاع مقدس در استان ایلام، تاکید کرد: متأسفانه با نگاه اداری و رفع تکلیفی که در استان به مقوله کتاب دفاع مقدس وجود دارد، آثار تولید شده در ایلام گویی برای خوانده نشدن چاپ می‌شوند.

یاسر بابایی هر کتاب دفاع مقدس را یک عامل صدور انقلاب و تقویت گفتمان هویت ساز آن دانست و گفت: با وجود زحمات زیادی که نویسندگان فعال استان در حوزه دفاع مقدس متحمل شده و هزینه‌هایی که برای تولید این آثار از سوی نهادها پرداخت می‌شود، اما گاه شاهد انتشار یک کتاب در تیراژ ۱۰ جلد و ۵۰ جلد از سوی نهادهای مسئول امر کتاب دفاع مقدس بوده‌ایم که این یک فاجعه فرهنگی برای استان ایلام است که ظرفیت بالایی در این حوزه دارد.

وی افزود: گاه نیز ممکن است برخی کتابها ۱۰۰ تا ۵۰۰ جلد هم از آنها منتشر شود اما سرنوشت چنین کتابهایی نیز به حبس در انبار ناشران رقم می‌خورد و تنها گاهی برای هواخوری در مناسبت‌های مختلف از انبار بیرون آمده و در تعداد بسیار محدود در معرض دید علاقمندان قرار داده می‌شوند.

مدیر نشر نیشتمان به ضرورت الگوسازی از قهرمانان و اتفاقات دوران دفاع مقدس در استان برای نسل جدید اشاره و خاطرنشان کرد: امروزه در سایر استان‌های کشور از مرحله تولید اثر در خصوص فرماندهان و سرداران شهید عبور کرده و آثار مطلوبی در خصوص بخش اجتماعی جنگ، زنان، سبک زندگی، پایداری مردم در پشت جبهه و... رسیده‌اند که شاهدیم دستمایه آثار تلویزیونی و سینمایی نیز می‌شود اما در ایلام ما هنوز نتوانسته‌ایم راوی مناسبی برای معرفی سرداران شهید استان باشیم و در زمینه بخش اجتماعی جنگ نیز به شدت فقیر هستیم.

بابایی گفت: حقیقت این است که آثار نویسندگان ما به دست مخاطب چه در داخل استان و چه در خارج استان نمی‌رسد که به جز تیراژ پایین و کم‌انگیزگی فعالان کتاب دفاع مقدس، مشکل اصلی فقدان سیستم توزیع کتاب است که در این موضوع همه ناشران استان رنج می‌برند و کاری در این زمینه صورت نگرفته است.

ناشر و نویسنده ایلامی در خصوص آخرین کارهای خود در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس، توضیح داد: کتاب تاریخ شفاهی «آبدانانی‌ها» به روایت حاج عیسی جابری در دست انتشار است و کتاب «راوی ۴۳۰» دفاع مقدس ایلام به روایت خبرنگاران استان نیز در حال تدوین نهایی است و به زودی منتشر خواهد شد.

کد خبر 2765371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha