ارتباط کردهای سوریه با موضع گیری اردوغان علیه گسترش ناتو

سرویس جهان- اردوغان می گوید حاضر است در برابر لغو تحریم تسلیحاتی ترکیه توسط کانادا به دلیل حمله سال 2019 به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه و نیز فروش جنگنده های اف 16 آمریکا به ترکیه، از مخالفت با پیوستن سوئد به ناتو دست بر دارد.

به گزارش کردپرس، رسانه های کانادا از شرط جدید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد در پیمان دفاعی ناتو خبر داده اند. اردوغان که قبلا به بهانه همکاری سوئد با کردهای سوریه، بیش از یک سال است که موافقت با عضویت این کشور در ناتو را عقب انداخته است، اکنون می گوید حاضر است در مقابل فروش جنگنده های اف 16 آمریکا به ترکیه و لغو تحریم تسلیحاتی ترکیه از سوی کانادا، به دلیل حمله 2019 آنکارا به مناطق کردنشین سوریه، به تصویب موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو کمک کند.

رفع تحریم تسلیحاتی ترکیه از سوی کانادا از آن جهت اهمیت دارد که دو شرکت کانادایی در تامین قطعات حساس پهپادهای ساخت ترکیه مشارکت دارند. پیش از این اعتراضاتی در مقابل دفاتر این شرکتها در کانادا، به اتهام همدستی آنها با ترکیه علیه کردهای سوریه برپا شده بود. ترکیه از این پهپادها برای هدف قرار دادن مناطق تحت کنترل کردهای سوریه استفاده می کند.

ترکیه در سال 2019 دومین عملیات زمینی مستقیم علیه مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را انجام داد که منجر به تصرف دو شهر مهم گری سپی و سری کانی در شمال سوریه توسط ارتش ترکیه و شورشیان وابسته به آنکارا شد. چند کشور غربی از جمله سوئد و کانادا صادرات سلاح و تجهیزات نظامی به ترکیه را در اعتراض به این حمله تعلیق کردند.

اما سوئد برای جلب رضایت ترکیه تحریم تسلیحاتی علیه این کشور را لغو کرده و اکنون ترکیه به دنبال رفع تحریم نظامی کانادا علیه خود است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، رجب طیب اردوغان گفته است کانادا برای لغو تحریم قولهایی داده و او امیدوار است لغو تحریم اتفاق بیفتد. او همچنین ادعا کرده است که در روند خرید 40 جنگنده اف 16 از آمریکا نیز پیشرفت هایی صورت گرفته است. با این حال، کنگره آمریکا در مقابل این خواسته ترکیه و به دلیل ادامه اقدامات خصمانه ترکیه علیه کردهای سوریه و دیگر متحدان آمریکا همچنان مقاومت می کند.

مجله نشنال اینترست آمریکا امروز در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت: فعلا ترکیه در لیست تحویل جنگنده اف 16 آمریکا قرار ندارد و حتی در صورت موافقت کاخ سفید و کنگره با این خواسته، سالها طول خواهد کشید تا ترکیه نسل جدید این نوع جنگنده را دریافت کند.

سوئد بیش از یک سال است که برای عضویت در ناتو درخواست داده است اما با توجه به این که باید همه اعضای کنونی ناتو با آن موافقت کنند و ترکیه نیز از این موضوع به عنوان اهرمی در جهت خواسته هایش از غرب استفاده می کند، به نظر نمی رسد که سوئد به زودی به خواسته خود برسد.

سکونت بیش از 100000 شهروند کرد در سوئد و حضور نمایندگان کرد در پارلمان این کشور که بارها در برابر ترکیه موضع گیری کرده اند، در کنار همکاری این کشور با نهادهای نظامی و سیاسی اداره خودگردان کردی در سوریه عامل اصلی مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو بوده است.

 با این حال، استکهلم در چند ماه گذشته برخی قوانین خود را در جهت تحت تعقیب قرار دادن اعضای گروهای کردی تغییر داده، تحریم تسلیحاتی علیه آنکارا را لغو کرده و حتی اقدام به استرداد یکی از اعضای سابق حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک به ترکیه کرده است.

کد خبر 2764693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha