همایش پژوهش‌های باستان‌شناسی سد کانی‌سیب پیرانشهر برگزار می‌شود

سرویس آذربایجان غربی- معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: همایش پژوهش‌های باستان‌شناسی سد کانی‌سیب حوضه رودخانه زاب کوچک، شمال غرب ایران برگزار می‌شود.

به‌گزارش کردپرس از میراث‌فرهنگی، داوود فرازی با اعلام این مطلب اظهار کرد: این همایش توسط پژوهشگاه باستان‌شناسی و با همکاری شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برگزار می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: زمان برگزاری این همایش ساعت ۹ صبح روزهای ۲۸ و ۲۹ آذر ۱۴۰۲ در محل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به آدرس تهران، بزرگراه مدرس، تقاطع آفریقا، خیابان بیدار است.

او ادامه داد: مطالعات باستان‌شناسی در سد کانی‌سیب پیرانشهر از سال ۹۵ آغاز و در چند فصل کاری ادامه داشته و یکی از بزرگترین پژوهش‌های باستان‌شناسی ایران در حوزه نجات‌بخشی است که به صورت مشترک از سوی پژوهشکده باستان شناسی کشور و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی در پیرانشهر انجام شده است.

فرازی گفت: در کاوش‌های انجام شده از سد کانی‌سیب آثاری از دوران کالکولیتیک (فرهنگ دالما)، آثار متنوع عصر مفرغ، سازه‌های عظیم دوران عصر آهن، محوطه‌های متعدد با تاریخ‌گذاری اشکانی، ساسانی و اسلامی یافت شده که همگی موید وجود شرایط اقلیمی مناسب برای حیات بشر در طول هشت هزار سال گذشته بوده است.

کد خبر 2764265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha