رئیس برد ماده ۱۴۰: عراق ۹۰۰ هزار مترمربع زمین  را در مناطق مورد مناقشه به کُردها و ترکمن‌ها باز می‌گرداند

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ نماینده دولت اقلیم کردستان در ماده ۱۴۰ اعلام کرد به دولت عراق توصیه کرده‌اند که ۹۰۰ هزار متر مربع از زمینهای مناطق مورد مناقشه را که در جریان اجرای طرح عربی سازی به عربها واگذار شده‌اند را به کُردها و ترکمن‌ها بازگرداند. دولت عراق نیز موافقت خود را در این باره اعلام کرده است و کمیسیونی را در این رابطه تشکیل داده است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری آوینه، دژوار فایق رئیس برد ماده ۱۴۰ در شورای وزرای دولت اقلیم کردستان به صدای آمریکا اعلام کرد دولت عراق لایحه قانونی را روانه مجلس عراق کرده است تا تصمیمات شورای رهبری انقلاب دوران بعث را لغو کند و از وازرتخانه و جریانهای سیاسی ذیربط خواسته‌ایم که قراردادهای زمین را با عربهای آورده شده به مناطق مورد مناقشه تمدید نکنند.

وی افزود: ۲۰۰ میلیارد دینار برای خانواده‌هایی که مشمول ماده ۱۴۰ می‌شوند اختصاص یافته است این مقدار پول طرح جبران خسارت را تا ۲۰ سال دیگر به پایان نمی‌رساند بنابراین پیشنهاد کرده‌ایم که یک قطعه زمین به خانواده کُردهایی که در دوران بعث آواره شده‌اند واگذار شود بغداد هم در این رابطه نرمش نشان داده است.

با وجود طرح این پیشنهاد دژوار فایق بر این باور است که روند اجرای این اقدامات به کندی صورت می‌گیرد و از نمایندگان کرد در بغداد خواست بر روند اجرای مفاد ماده ۱۴۰ نظارت کنند.

در دوران بعث و در اوایل دهه ۷۰ به دستور کمیسیون شمال و شورای رهبری انقلاب دوران بعث هزاران مترمربع زمین از کُردها و ترکمن‌های مناطق مورد مناقشه گرفته و به عربها واگذار شد.

پس از سال ۲۰۰۵ در چارچوب اجرای ماده ۱۴۰ مبلغ ۲۰ میلیون دینار عراقی به عنوان خسارت به خانواده های آورده شده عرب در مناطق مورد مناقشه پرداخت شد، این عربها هنوز به مناطق خود بازنگشته‌اند و در این مکانها سکونت دارند، گاه گاهی میان آنها و کُردهای منطقه بر سر مالکیت این زمینها اختلافاتی روی می‌دهد.

دژوار فایق در این باره اعلام کرد عربهای آورده شده که خسارتهای آنها پرداخت شده است نمی‌ خواهند به مناطق خود بازگردند از این به بعد این موضوع را از طریق قانون پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود خانواده‌هایی که خسارت مشمول ماده ۱۴۰ را دریافت می‌کنند باید برای بازگشت به مناطق قبلی خود تعهد دهند اگر به مناطق قبلی خود بازنگردند دچار مشکل قانونی خواهند شد.

ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق از سه بخش تشکیل شده است بخش عادی سازی، سرشماری و نظر سنجی، اما بعد از گذشت ۲۳ سال از سقوط رژیم بعث عراق هنوز بخش عادی سازی اجرا نشده است.

دژوار فایق تصریح کرد مناطق مورد مناقشه تنها از نظر جمعیتی به واسطه انتقال عربها به این مناطق تغییر نکرده‌اند بلکه منطقه اداره کرکوک نیز دستخوش تغییراتی شده است مناطق کلار، خورماتو، کفری و چمچال از کرکوک جدا شده‌اند.

وی گفت: «موضوع تغییر منطقه کرکوک را نیز با مقامات عراقی مطرح کردیم آنها گفتند که پرونده این مسئله در نزد رئیس جمهور آنچه را که من مشاهده کردم موضوع پرداخت خسارت آسانتر است و امیدوارنه به جلو می‌رود اما موضوع تغییر منطقه اداری و اثبات آن مشکل است».

یک منبع از دفتر ریاست جمهوری پیشین عراق که نخواست نامش فاش شود در خصوص علت عدم تلاش آنها برای بازگرداندن مناطق کلار و چمچال و خورماتو و کفری به کرکوک به صدای آمریکا گفت: «زمانی که مام جلال رئیس جمهور بود این مسئله را برای بررسی به پارلمان ارجاع داد اما در واقع بازگرداندن این مناطق به کرکوک کار بسیار دشواری است».

این منبع افزود قبلا چندین استان وجود نداشتند و جز استانهای دیگر بوده‌اند طرح این مسئله استانهای دیگر را دچار مشکل خواهد کرد بنابراین چنین امری امکانپذیر نیست.

امید صباح دبیر شورای وزیران دولت اقلیم کردستان روز پنجشنبه در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد گفتگوهای میان اقلیم کردستان و عراق به مسائل نفت و قانون بودجه و مناطق خارج از اداره اقلیم کردستان مربوط می‌شوند این گفتگوها به خوبی پیش می‌روند.

کد خبر 2764177

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha