عملیات مشترک تمرینی جنگنده های آمریکا و ترکیه در خاک ترکیه

سرویس ترکیه - شماری از بمب افکن های گروه ضربت نیروهای هوایی ایالات متحده، برای نشان دادن آمادگی نیروهای هوایی این کشور برای انجام عملیات در منطقه و همه نقاط جهان، عازم پایگاه هوایی اینجیرلیک در آدانای ترکیه شدند.

به گزارش کردپرس، برخی از اخبار نشان دهنده این هستند که همزمان با این که دولت ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور، در حال محکوم کردن حملات اسرائیل به نوار غزه بودند، هفته گذشته شماری از بمب افکن های گروه ضربت نیروهای هوایی ایالات متحده، برای انجام عملیات هوایی تمرینی، همچنین نشان دادن آمادگی نیروهای هوایی این کشور برای انجام عملیات در منطقه و همه نقاط جهان، عازم پایگاه هوایی اینجیرلیک در آدانای ترکیه شده اند. 

نیروهای هوایی ایلات متحده به این مورد بسنده نکرده و با نیروی هوایی ارتش ترکیه عملیات تمرینی مشترک نیز انجام داده است. ژنرال های آمریکایی شرکت کننده در این عملیات یکی از اهداف این عملیات را نشان دادن آمادگی نیروی هوایی آمریکا برای انجام عملیات در همه نقاط جهان، و زدن اهداف استراتژیک فرماندهی نیروی هوایی در مکان های جغرافیایی مختلف اعلام کردند.

بنا بر گزارشی که در پایگاه رسمی خبری دولت آمریکا (afgsc.af.mil) منتشر شده، لنسرهای B-1B نیروی هوایی ایالات متحده که به اسکادران بمب افکنی نهم اختصاص داده شده اند، روز سه شنبه 31 اکتبر برای انجام بخشی از ماموریت آموزشی گروه ضربت که گفته می شود از مدت ها پیش برنامه ریزی شده است، به پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه،  وارد شدند. گویا این برنامه آموزشی مربوط است به سوختگیری داغ جنگنده های بمب افکن.

سوخت‌گیری داغ به تاکتیک سوخت‌گیری هواپیما در حالی که موتورها هنوز کار می‌کنند اشاره دارد. این اولین باری است که B-1B های نیروی هوایی ایالات متحده در پایگاه هوایی اینجرلیک سوخت گیری می کنند. این هواپیماها کمتر از دو ساعت در پایگاه اینجیرلیک بودند و سپس برای یک ماموریت آموزشی با نیروی هوایی ترکیه از این فرودگاه برخاستند. 

در این عملیات تمرینی لنسرهای B-1B آمریکایی  با ارتش ترکیه ادغام شده اند، تا برای ماموریت های آموزشی مشترک که از پیش برنامه ریزی شده اند، تمرین کنند.

عملیات مشترک تمرینی جنگنده های آمریکا و ترکیه در خاک ترکیه

سرهنگ دوم نیروی هوایی ایالات متحده، ژنرال رایان استیلول درباره مانور مشترک هوایی با ترکیه گفت: «کار تیمی با نیروی هوایی ترکیه به عنوان شرکای ما در ناتو، قابلیت همکاری و حرفه ای بودن هوانوردان ناتو را به نمایش گذاشت. از پایگاه تانکری دهم و پایگاه هوایی تیم تیتان سی و نهم به خاطر پشتیبانی کارشناسانه و مهمان نوازی آنها سپاسگزاریم.»

پایگاه اینجرلیک AB یکی از بزرگترین تاسیسات نظامی در ترکیه است و موقعیت استراتژیکش، آن را به مرکزی برای ادغام ناتو و دفاع از جناح جنوبی ناتو تبدیل کرده است.

سرهنگ رابرت شوئنبرگ، سرهنگ نیروی هوایی ایالات متحده و قائم مقام فرمانده تیم سی و نهم پایگاه هوایی نیز درباره عملیات آزمایشی در اینجیرلیک گفت: «ما از انجام این عملیات تاریخی تمرین سوخت‌گیری در اینجرلیک به هیجان‌ آمدیم. این نشان دهنده قابلیت های منحصر به فرد و موقعیت استراتژیک این پایگاه نیروی هوایی است. علاوه بر این، به همه نشان می دهد که ترکیه یکی از اعضای ضروری ائتلاف ناتو است و گارد تیم تیتان نیز برای همکاری باز است.»

بر اساس یک خبر منتشر شده توسط EUCOM، هدف از ماموریت های گروه ضربت بمب افکن های برنامه ریزی شده طولانی مدت (مانند گروه ضربت بمب افکن 24-1) نشان دادن آمادگی ایالات متحده برای ساپورت اهداف فرماندهی جغرافیایی و نشان دادن توانایی نیروی هوایی این کشور برای انجام عملیات در سراسر جهان است.

عملیات مشترک تمرینی جنگنده های آمریکا و ترکیه در خاک ترکیه

این عملیات مشترک همزمان با این رخ داد که اردوغان در طول هفته گذشته چندین بار حملات اسرائیل به غزه را محکوم کرده و از کشورهای حامی اسرائیل انتقاد کرده است. نیروی پلیس ترکیه چند روز پیش نیز با پرتاب گاز اشکاور تجمع کنندگان معترض به فرود هواپیماهای آمریکایی به اینجیرلیک را متفرق کرد. هنوز مشخص نیست که موضع اصلی دولت ترکیه و شخص اردوغان در قبال جنگ فلسطین چیست. زیرا از یک سو جنگ را محکوم می کند و از سوی دیگر با نیروهای هوایی یکی از مهمترین حامیان اسرائیل عملیات مشترک تمرینی انجام می دهد، آن هم در خاک ترکیه و در فاصله ای کم از سرزمین های اشغالی فلسطین.

کد خبر 2762958

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha