صمت باید از خروج چغندر آذربایجان غربی به سایر استان ها ممانعت کند

سرویس آذربایجان غربی- رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی از ممنوعیت خروج چغندرقند از استان با توجه به وجود مصوبات هیئت وزیران خبر داد و گفت: بر اساس این مصوبه، سازمان صنعت، معدن و تجارت مکلف شده از عقد قرارداد با کارخانجات خارج از استان و خروج چغندرقند از استان با هدف تشویق برای کاهش سطح کشت این محصول در استان جلوگیری کند که متاسفانه اتفاق نیفتاده است.

به گزارش کردپرس، کنترل خروج چغندر قند از استان و بررسی شیوه‌های کشت نوین این محصول برای مدیریت مصرف آب در جلسه‌ای با حضور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی بررسی و مصوب شد کارخانجات قند استان همکاری‌های لازم برای کشت نشای چغندر و همچنین روش‌های کم مصرف آب با کشاورزان داشته باشند.

 ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان در این جلسه بیان کرد: در بازدیدهایی که از تمامی کارخانجات قند استان صورت گرفته است در جریان دغدغه‌ها و مشکلات عزیزان تلاشگر در حوزه تولید قند و شکر و سایر اقلام برای خودکفایی غذایی و تامین مایحتاج مردم با همه مشکلاتی که تولید دارد قرار گرفتیم و این جلسه در راستای بررسی این مشکلات و ارائه راهکارهای قانونی و کاربردی تشکیل شده است.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از منابع آبی استان برای کاشت چغندر قند که یک کشت پر آب است مصرف می‌شود، در این جلسه تبعات این نوع کشت برای استان بررسی می‌شود تا با اتخاذ تدابیر لازم به سمت استفاده از الگوهای نوین کشت و آبیاری برویم.

او افزود: یکی دیگر از دستورات جلسه بررسی ممنوعیت خروج چغندر قند از استان با توجه به وجود مصوبات هیئت وزیران که سابقه طولانی دارد و بر اساس این مصوبه، سازمان صنعت، معدن و تجارت مکلف شده از عقد قرارداد با کارخانجات خارج از استان و خروج چغندرقند از استان با هدف تشویق برای کاهش سطح کشت چغندرقند در استان جلوگیری کند که متاسفانه اتفاق نیفتاده است.

عتباتی در پایان تاکید کرد: باید برای کنترل خروج چغندر قند از استان به منظور توسعه اشتغال و ایجاد ارزش افزوده و افزایش روزهای کاری کارخانجات قند برنامه داشت و از طرف دیگر به سمت ارتقاء بهره‌وری با استفاده از تجارب علمی کشورهای موفق در این امر رفت.

انتقال چغندرقند حوضه آبریز دریاچه ارومیه به شمال استان آذربایجان غربی

در ادامه شهبازی مدیر کل جهاد کشاورزی استان هم به عنوان یکی دیگر از اعضای حاضر گفت: امسال در استان ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت چغندرقند بوده که هزار هکتار کمتر از میزان سطح کشور ابلاغی است و استان با تولید ۶۰ تن چغندرقند در هکتار که ده درصد بیشتر از میانگین کشوری است هم در تولید و هم عملکرد رتبه اول کشوری را اخذ کرده است.

او ادامه داد: از ۳۰ هزار هکتار مزارع کشت چغندر ۲۰ هزار هکتار به صورت بارانی و ۱۰ هزار هکتار به صورت غرق آبی آبیاری می‌شوند که باید کارخانجات نیز برای کاهش آبیاری غرق آبی مکانیزه نمودن آبیاری مزارع کمک کنند. همچنین بیش از ۱۴ هزار هکتار از اراضی کشت چغندر در حوزه دریاچه ارومیه قرار دارد که جهاد کشاورزی برنامه‌هایی برای انتقال این میزان سطح کشت به شمال استان دارد تا کمکی به احیای دریاچه ارومیه شود.

در این جلسه بر اجرای مصوبه هیأت دولت برای جلوگیری از خروج چغندرقند قند از استان و نیز تنظیم قرارداد توسط کارخانجات قند با کشاورزان که ضمانت اجراهای قوی به نفع کشاورزان داشته باشد و همچنین کارخانجات مکلف شدند در سریعترین زمان ممکن با نظارت جهاد کشاورزی و صرف نظر از ظرفیت خود محصولات چغندرکاران را پذیرش نمایند و نسبت به عیار سنجی دقیق اقدام کنند.

همچنین مصوب شد کارخانجات قند استان همکاری‌های لازم برای کشت نشای چغندر و همچنین روش‌های کم مصرف آب با کشاورزان داشته باشند و جلسه مستقلی هم زیر گروه این جلسه برای بررسی دقیقتر روش‌های کشت کم مصرف چغندر کنند.

گفتنی است؛ امسال پیش بینی می‌شود، حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن چغندرقند از مزارع استان برداشت و روانه کارخانه های قند استان شود. شهرستان‌های پیرانشهر، بوکان، میاندوآب، نقده به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند را به خود اختصاص داده اند و روند برداشت در کلیه شهرستانها ادامه دارد. 

٦ کارخانه قند در ارومیه، خوی، نقده، پیرانشهر، مهاباد و میاندوآب با مجموع ظرفیت روزانه ۲۱ هزار تن در راستای خرید و جذب محصول چغندر قند کشاورزان فعال هستند و کارخانه‌های قند ارومیه، پیرانشهر و خوی نیز به ترتیب بیشترین میزان خرید چغندر قند را در سال جاری داشتند.

کد خبر 2762323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha