نقش آمریکا در درگیری میان نیروهای کرد و اعراب شرق سوریه

سرویس جهان- برخی کارشناسان معتقدند به دلیل این که آمریکا استراتژی مشخصی برای رونق اقتصادی مناطق عرب نشین تحت کنترل کردها نداشته، نارضایتی اعراب این منطقه از مدیریت این مناطق توسط متحدان کرد آمریکا بالا گرفته است.

به گزارش کردپرس، در درگیری هایی که در منطقه شرق سوریه، از روز یک شنبه گذشته آغاز شده، بیش از 50 تن جان خود را از دست داده اند. این درگیریها میان جنگجویان وابسته به برخی قبایل عرب در دیرالزور سوریه و نیروهای به رهبری کردها در این منطقه روی داده است.

نیروهای آمریکایی نیز که خود را متحد کردها در جنگ با داعش می دانند، در این منطقه نفت خیز حضور دارند اما تاکنون واکنش آمریکا به این تحولات دعوت به آرامش و کاستن از خشونتها بوده است. پاتریک ریدر، سخنگوی پنتاگون درباره واکنش آمریکا به این حملات و تاثیر آن بر حضور نیروهای آمریکایی در منطقه گفت آمریکا همه اقدامات لازم برای محافظت از نیروهای خود را انجام خواهد داد.

اما برخی کارشناسان آمریکایی معتقدند وضع موجود نتیجه دخالت و عملکرد آمریکا در سوریه است.  نیکولاس هراس، پژوهشگر مسائل سوریه در موسسه نیولاینز آمریکا در این باره به نشریه المانیتور گفت آمریکا با حمایت از برخی شخصیت های محلی مانند ابوخوله -که شورش بعد از بازداشت او توسط نیروهای کرد آغاز شد- زمینه نارضایتی اعراب از عملکرد اداره خودگردان تحت کنترل کردها را ایجاد کرد.

جاشوا لاندیس، پژوهشگر دانشگاه اوکلاهما و رئیس دانشکده مطالعات خاورمیانه این دانشگاه نیز درباره نقش آمریکا در بوجود آوردن زمینه این گونه اعتراضات و درگیریها گفت آمریکا سیاست و استراتژی روشنی برای توسعه اقتصادی و ایجاد ثبات در این مناطق نداشته است.

 او با اشاره به اختصاص سالانه 200 میلیون دلار از سوی آمریکا برای توسعه این مناطق و در کنار آن تصرف میدانهای نفتی سوریه گفت: آمریکا با یک دست ثروت سوریه را بر می دارد و با دست دیگر به آن کمک می کند.

این پژوهشگر مسائل خاورمیانه  و سوریه  با اشاره به این که آمریکا هیچ تلاش ملموسی برای پایان دادن به ناآرامی در این منطقه ندارد، گفت: آمریکا می خواهد از راه دور اوضاع این منطقه را کنترل کند.

 الهام احمد، رئیس شورای دموکراتیک سوریه، شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها نیز در صفحه ایکس خود تاکید کرد بخشی از این اعتراضات تلاش برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از این منطقه است.

کد خبر 2760330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha