ضرورت عبور از مواجهه با اربعین به مثابه مدیریت بحران/ رویکرد فرهنگی اربعین تقویت شود

سرویس ایلام - دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در آخرین نشست ستاد اربعین استان تصریح کرد: امروز ما از فصل مواجهه با اربعین به مثابه یک مدیریت بحران و زائر باید عبور کنیم و رویکرد ما با اربعین حسینی از یک مواجهه مدیریت میزان زوار و زیرساختی به سمت یک رویکرد فرصت فرهنگی، اجتماعی و تمدنی حرکت کند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سید مجید امامی با اشاره به زیارت اربعین و حضور میلیونی مردم ایران در این کنگره بزرگ جهان اسلام، ابراز کرد: در سال جاری با تاکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساس برنامه ها و فعالیت های محرم و اربعین حسینی بر مبنای کار و فعالیت های فرهنگی بوده است.

امامی بیان کرد: دشمنان نظام و انقلاب اسلامی در راستای مخدوش کردن ارزش ها و فرهنگ ناب ایرانی اسلامی برنامه ریزی گسترده ای داشته اند و در برخی جاها ما نیز غفلت هایی داشته ایم که برای جبران این موضوع باید در حوزه های مختلف به ویژه اربعین حسینی به عنوان یک فرصت اجتماعی کار فرهنگی انجام داد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه کارهای خوبی در حوزه های مختلف از جمله زیرساختی در حوزه اربعین در استان و کشور انجام شده است، بیان کرد: در یک بازه زمانی کوتاه این استان پذیرایی بیش از سه میلیون زائر است، امروز اربعین حسینی یک فرصت است، امروز ما از فصل مواجهه با اربعین به مثابه یک مدیریت بحران و زائر باید عبور کنیم و رویکرد ما با اربعین حسینی از یک مواجهه مدیریت میزان زوار و زیرساختی به سمت یک رویکرد فرصت فرهنگی، اجتماعی و تمدنی حرکت کند.

امامی تصریح کرد: اربعین حسینی یک فرصت بزرگ برای ارتباطات میان فرهنگی بین ملت های ایران و عراق و سایر کشورها، فرصتی بزرگ برای تقویت سرمایه اجتماعی و تحول و توسعه اجتماعی در کشور است که به دلیل توسعه تمدن گرا و عدم اهتمام به زیست یوم گرایی و توسعه منطقه ای، متاسفانه برخی شاخص های ما در حوزه های مختلف اجتماعی و فرهنگی آنچنان که باید و شاید مطلوب نیست.

وی با تاکید بر اینکه زیست بوم اربعین حسینی سرشار از تمدن و ثروت فرهنگی و مادی است، ابراز کرد: برنامه تعالی فرهنگی ذیل برنامه زیارت اربعین به همت شورای فرهنگ عمومی کشور تدوین شده است، ما از این فرصت اربعین بایستی بهره مند شویم که مسایل اجتماعی و آسیب های اجتماع ما شاخص های بهتری داشته باشند، اخلاق، معنویت و شاخص های خانوادگی ما بهتر شود، ما در اربعین حسینی مواجه با توریسم تجاری نسیتیم، اربعین فرصتی برای تحول اجتماعی از مسیر تقرب به سیدالشهدا (ع) و ارتباط با مدار عالم است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور یادآور شد: ما باید ارتباط خود را با فرهنگ اربعین حسینی بیش از هر زمان دیگری برقرار کنیم تا به انسان کامل نزدیک شویم، برنامه دیگری در استان های مرزی با نگاه مردمی دولت نیز ندوین شده است که بر اساس آن بتوانیم در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی کار کنیم، اگر صنایع خلاق و فرهنگی در بخش صنعتی پا گیرد حتما اشتغالزا خواهد بود و با کمترین هزینه ها می توان در بخش های صنایع دستی و سوغات مسافر و گردشگری مذهبی اشتغال ایجاد کرد.

امامی بیان کرد: بر اساس آمار بیش از ۶۰ درصد زوار اربعین حسینی از مهران به عنوان دروازه عتبات عالیات تردد می کنند و بیش از۵۰ درصد زائران عراقی حرم مطهر رضوی نیز در طول سال از این مرز وارد کشور می شوند که این یک فرصت بزرگ در راستای توسعه فرهنگی و اجتماعی و فعالیت در عرصه های مختلف لباس و سوغات زائر است.

وی تصریح کرد: استان ایلام با این ظرفیت ها می تواند در حوزه گردشگری مذهبی حرکت کند، فضاهایی تحت عنوان خانه زائر ساماندهی شود و در طول سال علاوه بر اربعین حسینی، این حرکت شکل گیرد و با این طبیعت زیبای استان، فرصت های بزرگی در استان ایلام فراهم شود و بتوانیم در راستای توسعه اجتماعی و فرهنگی از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

کد خبر 2759662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha