بیانیه پایانی سومین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی در ارومیه

سرویس آذربایجان غربی- متن بیانیه سومین اجلاس منطقه ای وحدت اسلامی توسط محسن مسچی معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی قرائت شد.

به گزارش کردپرس، از حوزه، متن بیانیه سومین اجلاس منطقه ای وحدت اسلامی بدین شرح است:
هویت مشترک جامعه انسانی و اسلامی، در این آیه شریفه متبلور است که " ان هذه امتکم امة واحدة "و مسلمانان مدال افتخار دیگری نیز بر سینه دارند که " وَکَذلِکَ جَعَلناکُم أُمَّةً وَسَطًا " امت واحده اسلامی که اعتدال، اخلاق و عقلانیت سه عنصر بارز هویتی و شخصیتی آنان است، در طول تاریخ پر فراز و نشیب اسلامی از عصر نبوی تا دوره معاصر، با هدایت رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)، ائمه طاهرین (علیهم السلام) و صحابه بزرگوار و رهبری عالمان و اندیشمندان نیک اندیش این امت، همواره الگویی تمام عیار در جامعه جهانی بوده اند.این امت واحده با نصب العین قراردادن آیه مبارکه" و تعاونوا علی البر و التقوی" همواره بر مدار توحید و به سمت ارزشهای والای اسلامی در حرکت بوده و خواهند بود.

از سوی دیگر گروه‌هایی از میان مسلمانان برخاستند که با تفکر، گفتار و رفتار نابخردانه و دور از عقلانیت و اخلاق، باعث مشوش شدن چهره نورانی جامعه اسلامی شدند و باتعصب نابجا، خودبرتربینی و جهل مضاعف، دست به تکفیر دیگر پیروان مذاهب اسلامی زدند که گروه‌های تکفیری نمونه‌هایی از آنها هستند که فضای بی‌اعتمادی و حجمی از تخریب و تهدید را در جهان اسلام از خود برجای نهادند.

دشمنان قسم‌خورده مسلمانان از غرب و شرق عالم نیزدست به تحرکات و اقدامات خصمانه ای همچون اهانت به مقدسات اسلامی، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و قرآن سوزی و اسلام ستیزی و حمله به کیان کشورهای اسلامی نموده اند که خود بر مصائب این امت افزوده است.

افزایش و تعمیق آگاهی های اسلامی و افشای ترفندهای دشمنان اسلام و کمک به شکل گیری و تقویت همبستگی،اتحاد و اخوت دینی در میان توده های مسلمان و ترویج گفتمان تقریب و اسلام عقلانی و اعتدالی از ضروریات جامعه اسلامی مخصوصا در این برهه خطیر می باشد.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که نهادی فرهنگی و بین‌المللی است در راستای ایجاد اخوت و وحدت اسلامی، به‌صورت مستمر با شخصیت‌های علمی، مذهبی و اندیشمندان و عالمان دینی جهان اسلام در ارتباط بوده و برگزاری همایش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای یکی از موثرترین و ارزشمندترین راه‌های ارتباطی با علمای جهان اسلام است.

این مجمع باافتخار سومین اجلاس بین‌المللی منطقه‌ای وحدت اسلامی را در استان آذربایجان غربی که مهد فرهنگ و تمدن ایرانی‌اسلامی و خاستگاه تعامل سازنده میان پیروان مذاهب اسلامی و سایر ادیان آسمانی و بستر تحقق وحدت امت اسلامی است برگزار نموده و عالمان و اندیشمندان مذاهب اسلامی شرکت‌کننده در این اجلاس بین‌المللی در جلسه اختتامیه با تدوین بیانیه ای بر نکات ذیل تأکید نمودند:

۱. لزوم حفظ و استمرار تعامل سازنده میان پیروان مذاهب اسلامی به‌خصوص عالمان و اندیشمندان دینی

۲. تلاش در جهت تحقق وحدت اسلامی و احیای امت واحده اسلامی و حرکت به سوی شکل گیری تمدن نوین اسلامی و حیات عزتمندانه امت مسلمان

۳. توجه به جهاد تبیین بخصوص در زمینه افشای ماهیت گروه‌های تندروی تکفیری برای امت اسلامی

۴. تلاش همگانی برای تبیین معارف اصیل اسلامی و جلوگیری از اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی

۵. تاکید بر حمایت همه جانبه از جبهه مقاومت اسلامی در برابر تجاوز ظالمانه دشمنان اسلام

۶. توجه به آرمان مقدس آزادسازی سرزمین های اسلامی،خصوصاً فلسطین عزیزبه‌عنوان اصلی‌ترین موضوع جهان اسلام

۷. حاضران در این اجلاس بین‌المللی یاد و خاطره طلایه‌داران و پرچمداران وحدت امت اسلامی به‌ویژه شهدا و عالمانی همچون حضرت امام خمینی (ره)، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی، شهید ماموستا سید محمدشیخ الاسلام ، شهید رمضان البوطی، شهیدملااحمد احمدی، شهید ملارضا شیخ رشیدی، مرحوم ماموستا عبدالقادر بیضاوی، مرحوم ماموستا دکتر مصطفی محمودی و سردار سرافراز شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سایر طلایه داران تقریب را گرامی داشته و بر ادامه راه آن عزیزان عهد بستند.

۸. شرکت‌کنندگان در این اجلاس یاد و خاطره۱۲هزار شهید شیعه و اهل سنت و عالمان راحل متوفی از اهل سنت و شیعه در سالهای اخیر از این استان را گرامی داشتند.

۹. دشمنان اسلام که ضربه های مهلکی از نیروهای مقاومت خورده و از پاسخ درمانده شده اند، جهت تغییر در مسیر امت اسلامی و ایجاد انحراف در خط مبارزات اصیل مستضعفان و جبهه مقاومت با هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم، می‌خواهند فرافکنی نموده و جهان اسلام را از اهداف و برنامه های اصلی خویش که مبارزه با جهانخواران و خصوصا رژیم منحوس صهیونیستی است، باز دارند.

شرکت کنندگان در این اجلاس بین المللی اهانت به قرآن کریم را نشانه درماندگی و استیصال دشمنان اسلام در برابر گروه‌های مقاومت و جبهه اسلام دانسته و ضمن تقبیح و محکوم نمودن اهانت به ساحت قرآن کریم در برخی از کشورهای اروپایی، واکنش جدی، موثر و بازدارنده سازمان کنفرانس اسلامی و سایر مجامع قانونی بین المللی را در برابر این اعمال شوم خواستار شدند.

۱۰. استان آذربایجان غربی از دیر بازمهد دانش، معارف دینی و بستر تحقق تقریب و وحدت امت اسلامی بوده و هست و در این میان شخصیتهایی دراین خطه مقاومت و غیرت ظهور و بروز داشته اند، که از سرآمدان و طلایه داران این عرصه ها محسوب می گردند. و آنان از جمله شخصیتهای ارزشمندی هستند که نقش برجسته ای در نشر معارف دینی و اعتلای معنویت در خطه آذربایجان از خود بر جای نهاده اند که از آن میان می توان به محقق و مولف گرانسنگ و استاد علم و اخلاق حضرت آیت الله حاج سید علی اکبر قرشی دامت برکاته و نیز به مرحوم ماموستا عبدالقادر بیضاوی رحمه الله علیه و همچنین مرحوم ماموستا دکتر مصطفی محمودی رحمه الله علیه به عنوان خادمان با اخلاص نظام جمهوری اسلامی و طلایه داران نشر فرهنگ تقریب در استان آذربایجان غربی اشاره نمود. مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و شرکت کنندگان در سومین اجلاس منطقه ای وحدت اسلامی، مقام این بزرگواران را پاس داشته و از خدمات ارزشمند آنان در طول دوران گذشته تجلیل و تقدیر می نماید.

۱۱. شرکت کنندگان از حمایت و پشتیبانی های همه جانبه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده معزز ولی فقیه، جناب آقای محمد صادق معتمدیان استاندار محترم و پرتلاش و همه مسئولان فرهنگی و اجرایی استان آذربایجان غربی که در جهت باشکوه برگزار شدن این کنفرانس بین المللی خالصانه و مجدانه اقدامات ارزشمندی را به انجام رساندند، سپاس و تقدیر نمودند.

۱۲. حاضران در اجلاس از تلاش‌های وافر و چشمگیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکترحمید شهریاری دبیرکل محترم مجمع که در راستای اتحاد امت اسلامی و تقریب پیروان مذاهب اسلامی اقدامات شایسته‌ای را به انجام رسانده‌اند، سپاس و تقدیر می‌نمایند.

والسلام علیکم و علی عبادالله الصالحین
ستاد برگزاری سومین اجلاس منطقه ای وحدت اسلامی
ارومیه- ۱۸ مرداد۱۴۰۲

کد خبر 2759359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha