سفر اردوغان به کشورهای حوزه خلیج فارس به امید جذب سرمایه

سرویس ترکیه - اردوغان سفر چند روزه خود به کشورهای حوزه خلیج فارس را با امید جذب سرمایه آغاز کرد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئیس جهور ترکیه سفر  چند روزه خود به کشورهای حوزه خلیج فارس را با سفر به عربستان سعودی آغاز کرد. بسیاری از کارشناسان علت سفر او را امیدش به جذب سرمایه گذاری و تامین مالی از کشوهای های مذکور دانسته اند.

به نوشته جمهوریت، در جریان سفر اردوغان به عربستان سعودی، قراردادهایی بین عربستان و ترکیه در زمینه سرمایه گذاری اقتصادی، صنایع دفاعی، انرژی و ارتباطات امضا شد.

اردوغان در این سفر همچنین با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفتگو کرد.

در همین زمینه خبرگزاری عربستان سعودی (SPA) اعلام کرد که رهبران عربستان و ترکیه در دیدارهای رسمی روابط دوجانبه عربستان و ترکیه را مورد بررسی قرار داده و فرصت‌های توسعه روابط و همکاری ها در زمینه‌های مختلف را ارزیابی کردند.

در همین زمینه 5 توافق همکاری بین دو کشور امضا شد: 

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه سرمایه گذاری مستقیم؛
یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات؛
پلان تطبیق همکاری بین وزارت های دفاع؛
یادداشت تفاهم در حوزه انرژی؛
توافقنامه همکاری بین شرکت تسلیحات نظامی بایکار و وزارت دفاع عربستان سعودی.

شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی درباره توافق با بایکار گفت: «دو قرارداد خرید بین وزارت دفاع و بایکار امضا شد که در آن وزارت دفاع عربستان پهپادهای نظامی را به منظور افزایش آمادگی نیروهای مسلح دولت سعودی خریداری خواهد کرد.»

اردوغان پیش از سفر خلیج فارس در گفتگو با خبرنگاران خود گفت: «در حال حاضر ترکیه فرصت سرمایه گذاری جدی در حوزه صنایع دفاعی، همچنین سرمایه گذاری های زیربنایی و روبنایی در سه کشور حوزه خلیج فارس خواهد داشت و علاوه بر این، این کشورها فرصت خرید تسلیحات نظامی ترکیه را خواهند داشت.»

اردوغان درباره سفر خود به عربستان سعودی گفت: «دستور کار اولیه ما سرمایه گذاری و فعالیت های تجاری مشترک با این کشور است. عربستان سعودی در زمینه تجارت، سرمایه گذاری و پیمانکاری، جایگاه ویژه ای دارد و ما می خواهیم شرکت های ترکیه ای نقش بیشتری در پروژه های بزرگ عربستان داشته باشند.»

اردوغان پس از سفر به عربستان راهی قطر و امارت می شود.

کد خبر 2758404

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha