اردوغان: راه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را هموار کنید تا با عضویت سوئد در ناتو موافقت کنم

سرویس ترکیه - پس از بیانیه مشترک ترکیه، سوئد و ناتو در نشست سه جانبه، اردوغان شرط لازم برای موافقت با عضویت سوئد در ناتو را عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اعلام کرد که با واکنش گسترده سران کشورهای مرتبط مواجه شد.

به گزارش کردپرس، پس از نشست سه جانبه رهبران ترکیه، سوئد و دبیرکل ناتو در شهر ویلنیوس لیتوانی شرکت کنندگان در این نشست بیانیه مشترکی را با دو محور همکاری ترکیه برای عضویت سوئد در ناتو، همچنین همکاری سوئد برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، صادر کردند. با این حال رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه صبح روز دوشنبه با ادبیاتی تهاجمی شرط لازم برای موافقت با عضویت سوئد در ناتو را عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اعلام کرد. سخنانی که با واکنش فوری و گسترده رهبران کشورهای مرتبط مواجه شد.

بیانیه مشترک رهبران ترکیه، سوئد و دبیرکل ناتو پس از نشست سه جانبه در لیتوانی

بنا بر گزارش TRT در بیانیه مشترک رهبران ترکیه، سوئد و دبیرکل ناتو پس از نشست سه جانبه در لیتوانی، با اشاره به اینکه از زمان آخرین اجلاس سران ناتو، ترکیه و سوئد برای رفع نگرانی‌های امنیتی آنکارا با یکدیگر همکاری نزدیک داشته‌اند، تصریح شده که سوئد در این راستا قانون اساسی خود را اصلاح کرده، همکاری خود در مبارزه با گروه تروریستی PKK را افزایش داده و صادرات تسلیحات به ترکیه را از سر گرفته است.

بیانیه مذکور همچنین تاکید کرده که ترکیه و سوئد بر ادامه همکاری در چارچوب مکانیسم مشترک دائمی که در اجلاس سران ناتو در سال 2022 ایجاد شد و همچنین مکانیسم امنیتی دوجانبه جدید که سالی یک بار در سطح وزرا تشکیل می‌شود، توافق کرده اند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در اولین نشست کمیته امنیتی، سوئد نقشه راه اجرای کامل تمامی توافق سه جانبه از جمله ماده 4 را به عنوان مبنایی برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن ارائه خواهد کرد. سوئد بار دیگر تاکید می‌کند که از PKK  و YPG و گروهکی که در ترکیه به عنوان فتو (جماعت فتح الله گولن) تعریف شده، حمایت نخواهد کرد. دو کشور همچنین توافق دارند که همکاری برای مبارزه با تروریسم یک تلاش بلندمدت است که پس از پیوستن سوئد به ناتو ادامه خواهد یافت.

استولتنبرگ: سوئد از روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت می کند

بنا بر گزارش BBC  ترکی، استولتنبرگ نیز در سخنانی پس از این نشست خاطرنشان کرد که سوئد فعالانه از احیای روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد. این حمایت شامل نوسازی توافقنامه اتحادیه گمرکی بین اتحادیه اروپا و ترکیه و آزادسازی ویزا است.

در همین زمینه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرد که از بیانیه ای که با مشارکت ترکیه، سوئد و دبیرکل ناتو صادر شده استقبال می کند.

بایدن گفت: من آماده افزایش همکاری با اردوغان و ترکیه در زمینه های دفاعی در حوزه اروپا - آتلانتیک هستم.

بنا بر گزارش ها، ترکیه پروتکل های الحاق سوئد به ناتو را به پارلمان ارسال خواهد کرد و برای تصویب آنها با این کشور همکاری نزدیک خواهد داشت.

اردوغان: راه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را هموار کنید تا با عضویت سوئد در ناتو موافقت کنم

اردوغان صبح روز دوشنبه در فرودگاه آتاتورک در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: من از اینجا به کشورهایی که ترکیه را بیش از 50 سال در مقابل دروازه های اتحادیه اروپا منتظر نگه داشته اند، می گویم، من در ویلنیوس نیز همین ها را تکرار خواهم کرد: راه را برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هموار کنی تا ما هم راه را بری عضویت سوئد در ناتو هموار کنیم. همانطور که پیشتر راه عضویت در فنلاند را در ناتو هموار کردیم.

واکنش ها به سخنان اردوغان: عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو دو موضوع جداگانه هستند

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو پس از اظهارات صبح روز دوشنبه اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی  گفت که از تمایل ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا حمایت می کند، اما سوئد قبلاً شرایط عضویت در ناتو را به جا آورده است.

همچنین بر اساس گزارش رویترز، سخنگوی کمیسیون اروپا در واکنش به اظهارات اردوغان درباره عضویت در اتحادیه اروپا گفت که روند عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا از هم جدا هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز در واکنش به سخنان اردوغان گفت که درخواست اردوغان به عضویت سوئد در ناتو ارتباطی ندارد و سوئد تمامی شرایط لازم برای عضویت در ناتو را به جا آورده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در واکنش به سخنان اردوغان گفت: ایالات متحده همواره از درخواسات های ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا حمایت کرده است، با این حال این مسئله، موضوعی است که بین ترکیه و 27 کشور عضو اتحادیه اروپا مطرح است. در حال حاضر تمرکز ما بر روی پیوستن سوئد به ناتو است.

خواست های اردوغان تمامی ندارند

به نظر می رسد اردوغان همچنان در حال چانه زنی بر سر خواست های مختلف خود برای موافقت با عضویت سوئد در ناتو است؛ چانه زنی بر سر دریافت پول برای پناهجویانی که در ترکیه هستند، چانه زنی بر سر سرکوب گروه های کرد در کردستان سوریه، و چانه زنی بر سر عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا با وجود همه قانون شکنی های این کشور در برابر شورای وزرا و دادگاه حقوق بشر اروپا. هیچ کس نمی داند، انتهای خواست های اردوغان تا کجا به درازا کشیده خواهد شد.

کد خبر 2758149

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha