اهمیت مسئله کردها در کابینه جدید اردوغان

سرویس جهان- به نوشته سی ان ان، یکی از مهم ترین مسائلی که کابینه جدید اردوغان به آن می پردازد مسئله کردها، در ترکیه، سوریه و سوئد خواهد بود.

به گزارش کردپرس، وبسایت شبکه خبری سی ان ان آمریکا در گزارشی به بررسی دستور کار احتمالی کابینه جدید دولت ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور منتخب این کشور پرداخته است.

از نظر سی ان ان یکی از موارد مهم دستور کار کابینه جدید ترکیه مسئله کردهاست که در سه حوزه می شود به آن نگاه کرد. مورد اول مقابله با تروریسم در ترکیه است که به طور کلی، در مقابله با حزب کارگران کردستان ترکیه خلاصه میشود.

این شبکه خبری آمریکایی دومین مورد در دستور کار دولت جدید ترکیه پیرامون مسئله کردها را مقابله با کردهای سوریه دانست که از نظر آنکارا نیروهای کرد سوریه وابسته به پ.ک.ک محسوب می شوند در نتیجه آنها نیز تروریست هستند. این شبکه آمریکایی اشاره کرده است که حمایت آمرکیا از نیروهای کرد سوریه و نظر متفاوت ترکیه به کردهای سوریه عامل بروز تنش میان آنکارا و واشنگتن بوده است.

سی ان ان مورد دیگر مرتبط با کردها در دستور کار کابینه جدید اردوغان را عضویت سوئد در ناتو و ارتباط آن با کردها عنوان کرده است. از نظر ترکیه گروههای کرد وابسته به پ.ک.ک در کشور سوئد آزادانه فعالیت می کنند و تا زمانی که سوئد فعالیت آنها را محدود نکند و افراد تحت تعقیب وابسته به پ.ک.ک را به آنکار بازنگرداند، ترکیه با عضویت سوئد در ناتو موافقت نخواهد کرد. ترکیه یکی از 30 عضو ناتوست که موافقت آن با عضویت کشورهای جدید در این نهاد نظامی لازم است. سی ان ان احتمال داده است پرونده سوئد و ارتباط کردها با عضویت این کشور در ناتو، به هاکان فیدان، وزیر خارجه کنونی و رئیس قبلی سازمان اطلاعات ملی ترکیه واگذار شود.

سی ان ان با اشاره به انتخاب علی یرلیکایا به عنوان وزیر کشور جدید ترکیه و جانشین سلیمان سویلو، وزیر کشور قبلی ترکیه نوشت: او در حوزه های مربوط به حضور 3.5 میلیون آواره سوری در ترکیه و مقابله با پ.ک.ک متمرکز خواهد شد.

کد خبر 2756773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha