پرداخت معوقات حقوق بگیران، اولویت پرداخت حقوق حقوق بگیران در بودجه، توزیع عادلانه بودجه میان استان های اقلیم

سرویس عراق و اقلیم کردستان- دو ماده لایحه بودجه عراق که به اقلیم کردستان اختصاص یافته است هنوز در میان اقلیم و بغداد بر روی آن گفتگو می شود؛ برخی از پیشنهادها را اتحادیه میهنی مطرح کرده و برخی دیگر از آن، در توافق میان اقلیم و بغداد در تاریخ ۴ ۴ ۲۰۲۳ آمده‌اند.

به گزارش کردپرس به نقل از هاولاتی، نرمین معروف عضو کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق در اظهاراتی گفته است: پیشنهادهایی که از سوی دیگر جریان ها در نشست شب ۲۵ ۵ ۲۰۲۳ کمیسیون اقتصادی به آن رای داده شد بیش از ده روز پیش منتشر شده بود تا با اقلیم کردستان بر روی آن گفتگو شود.

نرمین معروف افزود: در نشست کمیسیون اقتصادی که چهار نماینده کرد حضور دارند (یک نماینده اتحادیه میهنی دو نماینده حزب دموکرات و یک نماینده اتحاد اسلامی) ما به عنوان اتحادیه میهنی کردستان سه پیشنهاد را مطرح کردیم و از مجموع پیشنهادهای مطرح شده آن شب تنها سه پیشنهاد متعلق به اتحادیه میهنی بوده است.

نرمین معروف تصریح کرد پیشنهادهای ما تنها مختص بود به سه موضوع: نخست بازگرداندن پس انداز حقوق؛ دوم: تخصیص اولویت به پرداخت حقوق حقوق بگیران و بازنشستگان در بودجه تخصیص داده شده به اقلیم کردستان؛ پیشنهاد سوم ما آن بود که در توزیع سهم اقلیم کردستان به استان های اقلیم، دولت اقلیم کردستان عدالت را رعایت کند و بر اساس سهم هر استان بودجه تخصیصی را به آن استان اختصاص دهد و اگر این مورد را رعایت نکرد هر یک از استان ها که اعتراض داشتند بغداد بتواند که به صورت مستقل سهم آن استان را برای خود استان بفرستد.

 عضو کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق همچنین افزود اتحادیه میهنی با دو بند ماده های 13 و 14 لایحه بودجه عراق مخالف است نخست بندی که به اقلیم کردستان اجازه نمی دهد که نفت میدان های نفتی نینوا و کرکوک را استخراج کند و دیگر آن است که نوشته است در صورت عدم پایبندی اقلیم کردستان به تحویل نفت، سهم اقلیم کردستان در بودجه قطع شود.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق آنها یادداشتی ارائه کرده‌اند یادداشتی درباره این بندها که خطری برای اقلیم کردستان تلقی می‌شوند ارائه داده‌اند و در نشست بعدی بار دیگر آن بندها را به رای خواهند گذاشت.

نرمین معروف همچنین اختلافات و ادعاهای حزب دمکرات درباره تغییر دادن دو ماده 13 و 14 لایحه بودجه، افزود که تنها بخشی از بندهای دو ماده ۱۳ و ۱۴ تغییر داده شده است دیگر بندهای مربوط به این دو ماده پیشتر در توافق میان اقلیم کردستان و بغداد ذکر شده است.

کد خبر 2756531

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha