سایه تهدید پیروزی اردوغان بر سر کردهای سوریه

سرویس جهان- کردهای سوریه معتقدند پیروزی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در انتخابات، آنها را پس از سال ها حملات و تهدیدهای مکرر علیه منطقه خودگردان تحت کنترلشان بیمناک کرده است.

به گزارش کردپرس، هوزان ابوبکر، 30 ساله که یک مغازه لباس فروشی در شهر قامیشلو در شمال شرق سوریه دارد، در واکنش به پیروزی اردوغان گفت: «به عنوان یک شهروند کرد، دوست نداشتیم اردوغان دوباره انتخاب شود.

ترکیه در 10 سال گذشته با بی عدالتی با کردها رفتار کرده است. کردها در میان هرج و مرج ناشی از درگیری داخلی طولانی مدت سوریه، کردهای این کشور یک منطقه نیمه خودمختار در شمال و شرق این کشور ایجاد کرده اند.

نیروهای سوریه دموکراتیک یا (SDF) تحت حمایت ایالات متحده، به عنوان نیروی نظامی کردها در این منطقه، نبردی را رهبری کردند که جنگجویان گروه داعش را از آخرین قلمرو خاک سوریه در سال 2019 بیرون راند.

اما آنکارا یگان‌های مدافع خلق (YPG) - که نیروی غالب در نیروهای SDF هستند- را شاخه‌ای از حزب ممنوعه کارگران کردستان ترکیه یا (PKK) می‌داند که از سوی ترکیه و متحدان غربی آن به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده است.

ترکیه از سال 2016، عملیات زمینی متعددی را برای بیرون راندن نیروهای کرد از مناطق مرزی شمال سوریه با ترکیه انجام داده و اردوغان تهدید کرده است تهاجم جدیدی را علیه کردها انجام خواهد داد.

حزنی سلیمان، 32 ساله، مغازه دار در بازار اصلی قامشلو، یکی از مهم ترین شهرهای تحت کنترل اداره خودگردان کردی در سوریه گفت: «ما امیدوار بودیم که شخص دیگری برنده شود بلکه وضعیت ما را ترک کند.ما از این بیم داریم که اردوغان دوباره به مناطق ما حمله کند (و) مردم ما را آواره کند.»

ترکیه از تلاش‌های اولیه شورشیان برای سرنگونی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه حمایت کرد و حضور نظامی خود را در بخش‌های شمالی این کشور جنگ‌زده حفظ کرد که این مسئله خشم دمشق را برانگیخت.

اردوغان مدتهاست که به دنبال ایجاد یک "منطقه امن" در عمق 30 کیلومتری (20 مایلی) در کل طول مرز سوریه با ترکیه بوده است.

محمد اشرف که یک مغازه لوازم برقی در بازار دارد، گفت: «ما نمی خواهیم با ترکیه بجنگیم. ما نمی خواهیم (ترکیه) جنگ را با ما آغاز کند، زیرا منطقه در حال حاضر هم در وضعیت جنگی است.»

او افزود: «تنها چیزی که ما می خواهیم صلح است.»

درگیری در سوریه از زمان شروع آن در سال 2011 منجر به کشته شدن بیش از 500000 نفر، آواره شدن میلیون ها نفر و آسیب رساندن به زیرساخت ها و صنعت این کشور شده است.

ترکیه در ماه نوامبر گذشته و در واکنش به انفجار مرگبار استانبول، حملات هوایی را به مناطق تحت کنترل کردها در سوریه و عراق آغاز کرد.

اداره خودگردان کرد سوریه در ماه آوریل اعلام کرد که آماده مذاکره با دمشق است، زیرا روابط سرد این دولت با کشورهای عربی بهبود یافته است.

کردها از خصومت آشکار با نیروهای دولتی سوریه، به جز برخی درگیری ها اجتناب کرده اند و روابط خوبی هم با نیروهای آمریکایی و روسیه داشته اند.

اردوغان خواستار دیدار با بشار اسد بوده است و روسیه حامی دمشق هم این ماه گفت که نقشه راهی برای عادی سازی روابط بین سوریه و ترکیه پس از نشست وزرای خارجه آنها در مسکو تهیه خواهد شد.

دولت مرکزی سوریه اداره خودگردان کردی در شمال سوریه را مشروع نمی داند و آنها را به "جدایی طلبی" متهم می کند.

چندین دور مذاکرات بین دمشق و کردها - که کنترل بیشتر میادین نفت و گاز سوریه را در دست دارند- از سال  2018 انجام شده اما هیچ نتیجه ای نداشته است.

تحلیلگران معتقدند که هرگونه آشتی بین اردوغان و بشار اسد احتمالا به ضرر کردها خواهد بود.

موتلو چیویراوغلو، تحلیلگر امور کردها درباره تاثیر پیروزی اردوغان در انتخابات بر وضعیت کردهای سوریه گفت: «پیروزی اردوغان قطعا یک تحول منفی برای کردها به طور کلی، به ویژه برای کردهای ترکیه و سوریه است.»

او افزود: «کردهای سوریه که مدت‌ها در معرض حملات مداوم اردوغان بوده‌اند، ممکن است با افزایش فشار، حملات پهپادی و توانمندسازی بیشتر گروه‌های مسلح سوری مورد حمایت ترکیه مواجه شوند.»

صالح مسلم، رئیس مشترک قدیمی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و بازوی سیاسی YPG، گفت: «رفتار اردوغان قابل پیش‌بینی نیست، اما کردها تاوان هرگونه نزدیکی میان او و اسد را خواهند پرداخت». وی افزود: «ما باید برای همه سناریوهای ممکن آماده باشیم.»

او گفت: «برنامه اردوغان این است که کردها را  در همه جا، از جمله در سوریه از بین ببرد، البته اگر ابزارش را در دست داشته باشد.»

منبع: خبرگزاری فرانسه

کد خبر 2756386

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha