دلایل مخالفت حزب دمکرات کردستان با اصلاح بند مربوط به سهم بودجه اقلیم کردستان در لایحه بودجه عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان- یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان دلایل مخالفت حزب دمکرات کردستان با اصلاح بند مربوط به سهم اقلیم کردستان در بودجه عمومی دولت فدرال را اعلام کرد.  

به گزارش کردپرس، محمود خوشناو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «الفرات» عراق، گفت: اتحادیه میهنی کردستان تا زمانی که بر لزوم یافتن راه حلها تاکید دارد و با تحریم و قطع روابط مخالف است،  حزب دمکرات چاره ای جز گفتگو و حل بحران های اقلیم کردستان را ندارد، زیرا نوعی مشکلات سیاسی در اقلیم وجود دارد که بر احزاب تأثیر منفی گذاشته است.
 محمود خوشناو، افزود: هنگامیکه  اختلافات بین دوحزب کردستانی تشدید می شود، وفاق سیاسی بین آنها صورت نخواهدگرفت وطرفین با چالش های سیاسی مواجه خواهند شد.
وی افزود: اتحادیه میهنی در امضای توافقنامه بین دولت اقلیم کردستان و دولت محمد شیاع السودانی و تصمیمات اتخاذ شده در خصوص مواد 12، 13 و 14 از سهم اقلیم از  بودجه عراق، مشارکت نداشته و هیچگونه پیشنهادی از سوی کمیسیون دارایی مجلس به آن ارائه نشده است.

محمود خوشناو تصریح کرد: اتحادیه میهنی تنها بر دو نکته تاکید دارد که شامل باز پس دادن مبالغ کسر شده از حقوق کارکنان اقلیم بابت پس اندازاجباری و اولویت دادن به مسئله پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان اقلیم و امکان قطع سهم بودجه هراستان در اقلیم در صورت اعتراض به سهم بودجه اش، است.
 محمودخوشناو، ادامه داد: خائن دانستن اتحادیه میهنی کردستان، جایز نیست، زیرا این حزب  به رغم اینکه در توافق بغداد-اربیل مشارکت نداشته،  رابطه اش  با السودانی بسیار قوی است و همین حزب بود که در ابتدا با این توافق مخالفت کرده بود.  
وی خاطرنشان کرد که طرح پس‌انداز اجباری کارکنان دولت اقلیم کردستان در مرحله‌ای صورت گرفت که اربیل برای پرداخت حقوق کارکناش با مشکل مواجه شده بود.
  خوشناوخاطرنشان کرد: هراس حزب دمکرات کردستان از بند مربوط به پس اندازاجباری در بودجه اقلیم کردستان، نشان می دهد که آنها قصد دارند همانند گذشته ازسهم بودجه استانهای سلیمانیه و حلبچه بکاهند، درحالیکه پیش نویس قانون بودجه دولت فدرال  توزیع عادلانه بودجه استان‌ها را تضمین می‌کند.  
محمودخوشناو خاطرنشان کرد: درآمدهای نفتی تحت کنترل حزب دمکرات است و این حزب حقوق کارکنان سلیمانیه و حلبچه را به صورت دیجیتالی و نه نقدی تأمین می کرد و اتحادیه میهنی نیز یک میلیارد دینار نقدی از درآمدهای غیرنفتی خود را برای پرداخت حقوق کارکنانش اختصاص داده که براجرای پروژه های استان سلیمانیه تأثیر منفی گذاشته است.
 وی بابیان اینکه درآمد گذرگاه ابراهیم خلیل بالغ بر 24 میلیارد دلار است و 150 هزار بشکه نفت نیز از دو میدان استان نینوا (سهیله و عین ژاله) تولید می‌شود که تحت سیطره  یکی ازشخصیت های حزب دمکرات هستند و درآمدهای آن ها به بودجه اربیل و بغداد باز نمی گردد، افزود: منشأ مشکل بودجه که خشم  حزب دمکرات را برانگیخته است، بند 10 ماده 14 پیش نویس قانون بودجه است که اربیل رابه امتناع از استخراج نفت از میدانهای استانهای کرکوک و نینواملزم می کند و یک ماده دیگر مربوط به اختیارات رئیس اقلیم کردستان است.

کد خبر 2756385

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha