سه عامل ضعف کنونی اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- یک تحلیلگر مسائل کردها معتقد است تغییر اولویت های حامیان خارجی اقلیم کردستان و اختلافات داخلی از جمله عوامل تضعیف موقعیت اقلیم کردستان عراق هستند.

به گزارش کردپرس، اقلیم کردستان عراق در یک سال اخیر صحنه اختلافات سیاسی شدید میان دو حزب حاکم بوده است. حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی، به طور کم سابقه ای، به صورت مجزا در مذاکرات با نهادهای دولت مرکزی عراق  حاضر شده اند.

 یک تحلیلگر سیاسی معتقد است تفرقه در میان احزاب کرد عراقی و تضعیف رابطه این منطقه با دولت مرکزی عراق نتیجه سه عامل داخلی و خارجی است.

کامران پالانی در صفحه توییتر خود نوشت: چالش های اخیر اقلیم کردستان عراق نتیجه تضعیف در سه حوزه است.

 او توضیح داده است که تصمیم حزب دموکرات کردستان عراق برای تشکیل دولت جدید عراق با همکاری و همپیمانی با جریان صدر- قبل از تشکیل دولت کنونی- از جمله این ضعف ها و اشتباهات بود. او تاکید کرده است این اقدام خطرات جدی متوجه اقلیم کردستان کرد و پیامدهای بالقوه ای برای این منطقه داشت.

 این کارشناس مسائل سیاسی همچنین تشدید اختلافات میان دو حزب حاکم در اقلیم کردستان را عامل دیگری در تضعیف جایگاه اقلیم کردستان دانست که نتیجه آن مذاکرات جداگانه حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه مهینی با بغداد و عدم ایجاد جبهه متحد بوده است.

 او همچنین از تغییر اولویت های شرکای بین المللی اقلیم کردستان خبر داده است. پالانی معتقد است شرکای بین المللی اقلیم کردستان اولویتشان را تغییر داده اند و یا از اقلیم کردستان ناامید شده اند. این مسئله باعث شده است آنها توجه کمتری به اقلیم کردستان کنند.

مایکل نایتس، تحلیلگر مسائل عراق در اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه نیز ضمن تایید این ضعفها گفته است نتیجه چنین چالشها و تضعیف موقعیت اقلیم کردستان، دستکاری قانون بودجه عراق توسط چند نماینده است. این در حالی است که تهیه این قانون قبلا با همکاری دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی صورت گرفته بود.

کد خبر 2756277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha