پیش بینی های محتاطانه درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

سرویس جهان- بیشتر کارشناسان و رسانه های بین المللی شانس پیروزی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را بر کمال قلیچداراوغلو، نامزد اپوزیسیون بیشتر دانسته است.

به گزارش کردپرس، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، امروز یکشنبه 28 ماه می 2023 برابر با هفتم خرداد 1402 با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور مستقر و کمال قلیچداراوغلو، نامزد اپوزیسیون و مورد حمایت کردها آغاز شده است.

با این که نتیجه دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بر خلاف انتظار تحلیل کارشناسان ظاهر شد اما آنها باز هم، با توجه به موقعیت نامزدها و حمایت های داخلی و خارجی از آنها دست به پیش بینی درباره نتیجه انتخابات زده اند.

در بیشتر تحلیلها و پیش بینی هایی که در 14 روز گذشته منتهی به روز برگزاری دور دوم انتخابات درباره نتیجه انتخابات در دور دوم بیان شده، پیروزی اردوغان در آن بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است. درباره دلایل احتمال پیروزی اردوغان در این انتخابات به کنترل شدید دولت او بر رسانه ها، حمایت ناسیونالست ها از او و ابراز تردید کردها در ادامه حمایت از قلیچداراوغلو اشاره شده است.

بیشتر کارشناسان و رسانه های جهانی پیروزی قلیچداراوغلو را غیرمنتظره دانسته اند اما انتظار دارند اردوغان با توجه به برتری او در دور اول، باز هم پیروز انتخابات شود.

روزنامه لوس آنجلس تایمز اردوغان را برنده احتمالی انتخابات دانسته و تاکید کرده است برنده شدن قلیچداراوغلو شگفتی آفرین خواهد بود.

هوارد آیزنشتات، تحلیلگر مسائل ترکیه در دانشگاه لورنس هشدار داد نامزد اپوزیسیون بعد از دور اول انتخابات با تغییر لحن خود بویژه پیرامون مهاجران و همبستگی بیشتر با ناسیونالیستها، بسیاری از حامیان کرد خود را ناامید کرد. او به شبکه فرانس 24 گفت که ممکن است خیلی از کردها در دور دوم انتخابات قلیچداراوغلو را تنها بگذارند.

سونر جاگپتای، تحلیلگر مسائل ترکیه در انستیتو واشنتگتن برای خاورمیانه، در مصاحبه با نشریه عرب نیوز چهار سناریو برای نتیجه انتخابات امروز ترکیه پیش بینی کرده است که در تنها یکی از آنها قلیچداراوغلو برنده انتخابات خواهد بود که آنهم با اختلاف بسیار کمی، احتمالا از اردوغان جلو خواهد زد.

اما فارغ از این که چه کسی برنده امروز انتخابات خواهد شد، هیچ کدام از کارشناسان مسائل ترکیه سرنوشت متفاوتی را برای کردها پیش بینی نکرده اند زیرا به گفته آنها، حتی قلیچداراغلوی مورد حمایت کردها رهبر حزبی است که سابقه خوبی در برخورد با کردها ندارد و اردوغان هم که، بر خلاف گذشته، در این انتخابات برای به دست آوردن دل کردها تلاشی نکرد در سرکوب کردها جدی تر خواهد بود.

جان کلام بیشتر این تحلیلها این است که ناسیونالیست های ترکیه برنده انتخابات اخیر ترکیه هستند و کردهای ناامید گشته از اردوغان که دل خوشی از کمالیستهای حامی قلیچداراغلو هم ندارند، تنها به امید ساقط کردن اردوغان از کرسی قدرت به او رای می دهند بلکه بتوانند نفسی تازه کنند.

کد خبر 2756271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha