اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان در خصوص نحوه هزینه کردن مبلغ مابه التفاوت حقوق به توافق نرسیده‌اند

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ بر اساس اطلاعاتی که از کابینه دولت بدست رسانه هاولاتی رسیده دو حزب اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان در خصوص نحوه بازپرداخت وام‌های دولت اقلیم کردستان به توافق نرسیده‌اند. که مبلغ این وام‌ها براساس آمار رسمی هیئت وزیران کابینه دولت بیشتر از ۳۰ میلیون دلاراست.

به گزارش کردپرس به نقل از هاولاتی، اما درباره این موضوع پس از تصویب بودجه و تعیین مقدار باقیمانده پول بعد از تامین مبالغ حقوق گفتگوهای جدی صورت خواهد گرفت تا بخشی از این پولها برای تامین پروژه‌ها و خط تولید و بخش خدماتی به کار رود و بخش دیگری از آن برای بازپرداخت وام‌ها در نظر گرفته شود.

براساس همین اطلاعات که به دست هاولاتی رسیده، حزب دمکرات کردستان برای این پولی که از بغداد به اقلیم  ارسال می‌شود برنامه‌های خود را دارد و قصد دارد بیشتر این پولها را برای انجام تسویه حسابهای دولت به کار ببرد اما اتحادیه میهنی می‌خواهد بخش زیادی از این پولها را صرف پروژه‌های عمرانی کند.

مسئولان مدیریتی در سلیمانیه به اتحادیه میهنی هشدار داده‌اند باید پس از تصویب بودجه عراق انجام پروژه‌های عمرانی به صورت جدی در تمام مناطق آغاز شود و پول پیمانکاران این منطقه پرداخت شود تا این پیمانکاران بتوانند پروژه‌های جدید را تحویل بگیرند. این هشدار به صورت رسمی به قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان انعکاس داده شده است.

براساس توافقی که دولت اقلیم کردستان با دولت عراق در خصوص لایحه بودجه عراق انجام داده است، قرار است به صورت ماهیانه مبلغ یک تریلیون و ۲۵۰ میلیارد دینار به صورت نقدی به اقلیم کردستان پرداخت شود و در مقابل اقلیم هم ۴۰۰ هزار بشکه نفت به صورت روزانه و نصف درآمدها گمرکی خود را به بغداد تحویل دهد از این رو حزب دمکرات و اتحادیه میهنی معتقدند که با دریافت این پول بیشتر مشکلات مالی به خصوص مشکل حقوق برطرف می‌شوند چون بغداد تنها با فرستادن حقوق کارمندان و بازنشستگان و سهم پیشمرگه ماهیانه مبلغی حدود ۹۱۰ میلیارد دینار به اقلیم ارسال پرداخت می‌کند که بدون هیچ کسری پولی حقوق‌های اقلیم کردستان تامین می‌شوند.

همچنین بغداد ماهیانه بیشتر از ۳۰۰ میلیارد دینار برای خط تولید همراه با تامین درآمدهای غیرنفتی که ماهیانه بیشتر از ۲۰۰ میلیارد دینار است به اقلیم پرداخت می‌کند، که پس از تامین حقوق مبلغ ۵۰۰ هزار میلیارد دینار از این پولها برای هزینه پروژه‌های خدماتی اقلیم کردستان باقی می‌ماند.

کد خبر 2756234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha