٧٠ درصد پسماندهای شهری آسیب زا هستند/مدیریت پسماند باید اصولی انجام شود

سرویس آذربایجان غربی- عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت :مجموعه مدیریت شهری باید از پتانسیل های گوناگون برای فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبداء به مقصد انجام دهد. چرا که ٧٠ درصد پسماند شهرهای ما تر و آسیب زا هستند و این مسئله تعادل اکوسیستم و بهداشت محیط را تهدید می کند.

به گزارش کردپرس، گلشن نوروزی عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: مجموعه مدیریت شهری باید هزینه های کلانی را برای مدیریت پسماند پرداخت کند و انتظار بازدهی درآمد در کوتاه مدت را نداشته باشد. 

او تاکید کرد: باید با واقعیت ها و برنامه ریزی کامل آینده نگری کنیم نه با رویا و تخیل پردازی ها. همچنین نباید نسبت به فرهنگسازی طرح جامع پسماند شهرستان ارومیه بی تفاوت باشیم.

نوروزی گفت: شهرداری ارومیه باید ضرر و زیان طرح جامع پسماند شهرستان ارومیه را قبل از اجرای طرح بررسی کند. اکنون هفتاد درصد پسماند شهرهای ما تر و آسیب زا هستند، و این تعادل اکوسیستم محیط زیست و بهداشت محیط را تهدید میکند.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در ادامه سخنانش افزود: به کارگیری هر گونه روش و فناوری برای دفع پسماند، بدون بررسی و شناخت و امکان سنجی ، مدیریت شهری را به نتیجه مطلوب سوق نمی دهد و لذا بدون در نظر گرفتن فواید و مضرات ناشی از آن نمی توان به نتیجه رسید و با وضعیت اقتصادی فعلی زباله گردی معزلی است که با شعارهای آرمانی جوابگو نیستیم.

او ادامه داد:  بجای برنامه های ناپخته و غیرکارشناسی برای درآمدزایی ، آسیبهای وارده از سمت پسماند را در محیط اطراف بسنجیم. سالانه چقدر ضرر و زیان به محیط زیست، فضای سبز و بهداشت و سلامتی مردم وارد می شود؟ جبران این خسارات هزینه ندارد؟

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: برای پیشگیری باید جلوی این خسارت ها گرفته شود ، ایجاد محیط زندگی سالم برای مردم، نوعی پیشگیری و کمک به بهبود اقتصادی است و تا وقتی از مشکلات ابتدایی عبور نکردیم نمی توانیم  از طرح هایی صحبت کنیم که در غرب عملی شده؟

نوروزی افزود: عدم مدیریت پسماند و دفن زباله ها، ورود پساب های شهری و دفع آن حتی خارج از شهر هم باعث برهم خوردن تعادل محیط زیست می شود. چرا چشم بر واقعیات جامعه بستیم؟ درآمد حاصل از پسماند متعلق به شهرداری است ، این افراد ناچاری که تا زانو سر در زباله دانها می کنند متعلق به کی و کجا هستند؟

او بیان کرد: گروهی از مردم در بدترین شرایط دارند با زباله گردی امرارمعاش می کنند حتی با فرض و احتساب درآمدهای دلالان آنچنانی این صنف کاذب، نمی توانیم آنچه را می بینیم انکار کنیم با  تعلیمات سطح پایین هم نمی توان فرهنگ سازی کرد برای رسیدن به زندگی سالم و عاری از فقر بهداشتی و زیست محیطی که کاملا ریشه در سطح زندگی مردم دارد، ابتدا  باید برای رسیدن به هدف هزینه شود، انتظار نداشته باشیم در کوتاه مدت شاهد معجزه باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: ورود بخش خصوصی به مقوله ای که ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد چندان هم متضمن سلامت مردم نیست و الزاما نباید در تمام موارد هدف درآمدزایی در حد حرف باشد.

او تاکید کرد:  شهر هر روز توسط پاکبانان زحمتکش شهرداری نظافت می شود و هر شب توسط زباله گرد به گند کشیده می شود این واقعیت جامعه ماست و هیچ شرکت خصوصی نمی تواند آن را مهار کند مگر آنکه تعهدی برای اشتغال این افراد منعقد شود.مردمی که در حال زندگی می کنند نباید قربانی آینده شوند.

کد خبر 2756145

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha