یک اقدام «سلامت محور» در روستای «سپی ور»/ دکتر برهان ولدبیگی

سرویس کرمانشاه _ دکتر برهان ولدبیگی از چهره های مطرح حوزه توسعه پایدار و سواد سلامت، در مطلبی به موضوع پدیده شوم ریختن زباله در طبیعت توسط گردشگران و کار زیبای اهالی یکی از روستاهای گردشگری هورامان در زمینه پاکسازی این زباله ها می پردازد.

خبرگزاری کردپرس _ متعاقب اجرای "اولین گلگشت بهاری"در اردیبهشت ۱۴۰۲ و بازدید میدانی صورت گرفته "جمعی از فعالان حوزه سلامت و محیط زیست" از  داخل روستای "سپی ور" و شاخه اصلی رودخانه "لیله" واقع در حوزه  شهرستان جوانرود و بحث و تبادل نظر با دهیار و اعضای شورای این روستا، توصیه شد تا همزمان با اجرای پروژه مردمی بهسازی معابر ،پاکسازی کناره ها و بستر رودخانه از زباله های موجود را نیز در دستور کار قرار دهند.

در راستای اجرای این توصیه  ما هم قول دادیم تا برخی از امکانات لازم برای پاکسازی رودخانه را فراهم نماییم. به مین دلیل دو جفت چکمه و چند جفت دستکش مناسب و ایمن را تهیه نموده و آنها  را در جریان اجرای "دومین گلگشت بهاری" در اختیار دهیار  فعال "سپی ور" آقای شهاب سهرابی قرار دادیم.

خوشبختانه از طریق آقای سهرابی اطلاع پیدا کردیم که خوشبختانه کلیه کناره ها و بستر  رودخانه از زباله های پرتابی و تجمیعی از مناطق و روستاهای بالادست پاکسازی شده است. جا دارد تا از  کلیه اهالی خوش ذوق این روستا، اعضای شورا و دهیار آنجا به جهت اجرای این توصیه "سلامت محور" سپاسگزاری شود.

لازم به ذکر است که متاسفانه در شرایط فعلی بسیاری از شهروندان ایرانی، کنار و بستر رودها، رودبارها، جویبارها و دره ها را زباله دانی فرض نموده و بدون توجه به تبعات و آثار منفی آن،  به آسانی زباله های خود را در این مکان هاپرتاب نموده یا حتی بصورت انبوه در آنجاها تخلیه می کنند.

در این رابطه خاص توصیه ما آن است تا فرمانداری های جوانرود و روانسر، تبعات و آثار  ضد سلامت ریختن انواع زباله و نخاله را  به  شهروندان و شوراها ،شهرداری ها و  دهیاری های روستاهای بالادست از جمله  شهر شاهو ،روستاهای "قوری قلعه"،" شبانکاره " ،"بزگوره"، "نوخان" و "نول" گوشزد نموده و از این طریق امکان پاکسازی و بهسازی شاخه اصلی رودخانه "لیله" را فراهم آورند،امری که بدون شک به ارتقای سطح سلامت شهروندان و افزایش ضریب حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی منجر خواهد شد.چنین باد!
 

کد خبر 2755999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha