موضع کردهای سوریه درباره انتخاب میان اردوغان و قلیچداراوغلو

سرویس جهان- یکی از مقامات ارشد نظامی کرد سوریه معتقد است کردهای سوریه نه به اردوغان اعتماد دارند و نه به قلیچداراوغلو زیرا هیچ کدام از دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نظر مساعدی نسبت به کردهای سوریه ندارند.

به گزارش کردپرس، یکی از مقامات ارشد نظامی کرد سوریه در یادداشتی هشدار داده است حتی اگر کمال قلیچداراوغلو، نامزد اپوزیسیون ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی برسد زیاد فرقی به حال کردهای سوریه نمی کند زیرا هم او و هم رجب طیب اردوغان مخالف دستاورد کردهای سوریه هستند.

پولات جان در یادداشتی که وب سایت موسسه انستیتو کردی واشنگتن منتشر شده، اذعان کرده است که کردهای سوریه نگران انتخاب شدن دوباره رجب طیب اردوغان هستند زیرا او در 5 سال اخیر سه عملیات نظامی علیه کردهای سوریه انجام داده و به تهدیداتش علیه آنها ادامه می دهد.

او معتقد است که انتخاب شدن کمال قلیچداراوغلو نیز نمی تواند نگرانی کردهای سوریه را رفع کند زیرا او وابسته به حزبی است که سابقه بدی در سرکوب کردهای ترکیه دارد و همچنین با ناسیونالیست های افراطی در ترکیه ائتلاف کرده است.

این مقام کرد سوریه درباره وضعیت کردهای سوریه گفته است وضعیت پیچیده و نامطمئن است زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که قلیچداراوغلو اشغال مناطق کردنشین سوریه را به رسمیت نشناسد و حتی مانع همپیمانی و توافق میان کردها و دولت مرکزی سوریه نشود.

پولات جان تاکید کرده است که کردهای سوریه دشمن ترکیه نیستند و می خواهند با این کشور رابطه خوبی داشته باشند.

او بر این باور است که انتخابات ترکیه تاثیر مستقیمی بر زندگی کردهای سوریه دارد اما امیدوار است که فارغ از این که چه کسی در دور دوم انتخابات ترکیه در 28 ماه می ترکیه برنده می شود؛ او راه تعامل سازنده و گفتگو با کردها؛ چه در داخل و چه در سوریه را انتخاب کند و حقوق کردها را به رسمیت بشناسد.

مقام نظامی ارشد کرد سوریه بر این باور است نه اردوغان و نه قلیچداراوغلو برنامه ای برای حل مسئله کردها، بویژه در سوریه ندارند اما انتخاب قلیچداراوغلو می تواند فرصت تازه ای برای برقراری آشتی میان ترکیه و کردها، بویژه در سوریه فراهم کند.

کد خبر 2755862

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha