علت خشم آنکارا از سلیمانیه

سرویس جهان- اندیشکده کارنگی با اشاره به این که ارتباط حزب اتحادیه میهنی با نیروهای کرد سوریه حتی به قبل از سال 2014 و حمله داعش و سپس تهاجم ترکیه به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه باز می گردد، تعطیلی پروازها از ترکیه به سلیمانیه و بالعکس را نتیجه خشم آنکارا از ارتباط اتحادیه میهنی با کردهای سوریه دانسته است.

به گزارش کردپرس به نقل از اندیشکده کارنگی اروپا، سقوط هلیکوپتر حامل نیروهای ویژه کرد سوریه در اقلیم کردستان عراق در 26 ماه مارس گذشته و حمله پهپادی اخیر در روز 7 آوریل ترکیه به فرودگاه سلیمانیه عراق، بیش از هر زمان دیگری ارتباط کردهای عراق با نیروهای کرد سوریه بویژه تعاملات حزب اتحادیه میهنی با آنها را برجسته کرد. در مورد اولی ادعا شد که نیروهای ویژه کرد سوریه به خاطر تعامل با اتحادیه میهنی در این منطقه حضور داشته اند و حتی برخی ادعا کردند که کشوری خارجی این هلیکوپتر را از طریق اتحادیه میهنی در اختیار نیروهای کرد سوریه قرار داده اند. ترکیه با ادعای حمایت اتحادیه میهنی از نیروهای کرد سوریه، بیش از یک ماه است که فرودگاه سلیمانیه را تحریم پروازی کرده است.

ترکیه که سالهاست درگیر نبرد با نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک است، نیروهای کرد سوریه شامل نیروهای دموکراتیک سوریه و یگان های مدافع خلق را شاخه سوری پ.ک.ک دانسته و آنها تروریست می خواند. با این حال، مقامات ارشد آمریکایی که متحد نیروهای کرد سوریه در جنگ با داعش هستند این گونه فکر نمی کنند.

اندیشکده کارنگی در تحلیلی پیرامون علت مسدود شدن آسمان ترکیه به هواپیماهایی که مبدا انها سلیمانیه است، نوشت: این مسئله به نگاه منفی آنکارا به نوع ارتباط اتحادیه میهنی با کردهای سوریه باز می گردد که بیش از هر زمان دیگری جنبه نظامی پیدا کرده است.

این اندیشکده حتی بخشی از دعواهای داخلی میان رهبران حزب اتحادیه میهنی بویژه میان لاهور طالبانی، رئیس مشترک سابق حزب و بافل طالبانی، رهبر کنونی حزب را به ارتباط این حزب با نیروهای کرد سوریه مرتبط دانسته است زیرا ادعا کرده است که مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای دموکراتیک سوریه که حمایت لاهور طالبانی، رئیس مشترک وقت اتحادیه میهنی را مایه پشتگرمی نیروهای خود می دانست، برکناری او توسط بافل طالبانی او را نگران کرد. به همین دلیل او نزد آمریکایی ها برای حمایت از لاهور طالبانی لابی کرد اما بافل طالبانی به او اطمینان داد که او نیز پشتیبان نیروهای کرد سوریه است. بافل طالبانی حتی اطمینان داد که فارغ از این که چه کسی اتحادیه میهنی را رهبری می کند، این حزب همواره حامی نیروهای کرد سوریه خواهد بود.

سوران جمال طاهر، سخنگوی حزب اتحادیه میهنی حمایت حزبش از نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردهای این کشور را رد نمی کند اما درباره علت این همکاری به بنیاد کارنگی گفته است این همکاری در قالب مبارزه ائتلاف جهانی با داعش بوده و همکاری با کردها؛ چه در ترکیه و چه در سوریه در راستای مقابله با داعش قطعی است.

اسپنسر بلاک، تحلیلگر مسائل سوریه در مرکز اطلاعات روژاوا، همکاری ویژه سلیمانیه ، مرکز اداری حزب اتحادیه میهنی با نیروهای کرد سوریه را قابل توجیه دانسته است. او معتقد است گذرگاه مرزی سمالکا میان اقلیم کردستان عراق و منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، به دلیل اختلافات سیاسی میان حزب دموکرات کردستان عراق و کردهای حاکم بر شمال شرق سوریه مسدود است. بنابراین، نیروهای دموکراتیک سوریه سلیمانیه را برای تبادلات دیپلماتیک به کار می گیرند. المانیتور اخیرا ادعا کرده است که فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه از فرودگاه سلیمانیه برای سفر به امارات متحده عربی در جهت کسب رضایت این کشور برای میانجیگری میان کردها و دمشق استفاده کرده است.

بدران چیا کرد، مسئول امور خارجی اداره خودگردان کردی در شمال و شمال رشق سوریه ارتباط گسترده این نهاد و نیروهای دموکراتیک سوریه به عنوان بازوی نظامی آن با حزب اتحادیه میهنی را پنهان نمی کند. او به بنیاد کارنگی گفته است این همکاری حیاتی است و ترکیه به شدت به دنبال تخریب رابطه کردهای سوریه و اتحادیه میهنی است اما این ارتباط تاکنون صدمه ندیده است.

از نظر اندیشکده کارنگی، ائتلاف به رهبری آمریکا بخش زیادی از پروازها میان سلیمانیه و منطقه تحت کنترل کردهای سوریه را ساماندهی و زمینه سازی می کند اما اتحادیه میهنی هم پروازهای یکجانبه و بدون هماهنگی به این منطقه انجام می دهد.

دو مقام ارشد سابق وزارت دفاع آمریکا به نام های مایل کاگینز، سخنگوی سابق ائتلاف مبارزه با داعش و جوزف ووتل، فرمانده سابق ستاد مرکزی نیروهای آمریکا اذعان کرده اند که حزب اتحادیه میهنی عامل ارتباط دادن ائتلاف با نیروهای کرد سوریه بوده و این حزب نقش مهمی در برحه های حساس بویژه فراهم کردن زمینه همکاری ائتلاف و نیروهای کرد برای شکستن محاصره شهر کردنشین کوبانی سوریه از دست داعش در سال 2015 داشته است.

با این حال، اندیشکده کارنگی ادعا کرده است که همپمانی میان اتحادیه میهنی و کردهای سوریه حتی به قبل از سال 2014 و حمله داعش باز می گردد و بخشی از این همپیمانی به وجود دو طیف متفاوت نزدیک به حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق- به عنوان دو رقیب کرد عراقی- در کردستان سوریه باز می گردد. از آن جایی که حزب دموکرات کردستان ارتباط نزدیکی با ترکیه دارد و ترکیه مخالف سرسخت کردهای حاکم بر مناطق شمال سوریه و نزدیک مرز ترکیه است، این مسئله پیچیدگیهای زیادی پیدا کرده است. به نتیجه نرسیدن گفتگوها میان دو طیف مخالف کرد در سوریه نیز در این مسئله تاثیر داشته است.

اندیشکده کارنگی معتقد است زمان از سرگیری پروازها از ترکیه به سلیمانیه و بالعکس معلوم نیست و رقابت سرسخت انتخاباتی در ترکیه نیز در تعیین سرنوشت این موضوع در آینده دخالت دارد.

کد خبر 2755570

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha