دو خواسته اصلی کردها از دولت سوریه

سرویس جهان- دکتر جاشوا لاندیس حفظ ساختار سیاسی اداره خودگردان کردی و ساختار نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه را تنها خواسته های مهم کردها از دولت مرکزی سوریه دانست.

به گزارش کردپرس، دکتر جاشوا لاندیس، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه اوکلاهمای آمریکا، در واکنش به مذاکرات بدون نتیجه اخیر میان دولت مرکزی سوریه و کردهای این کشور نوشت: فاصله زیادی میان خواسته کردها و امتیازدهی دولت بشار اسد به کردها وجود دارد.

او در صفحه توییتر خود گفته است کردها دو خواسته مهم دارند که عبارتند از: حفظ ساختار سیاسی اداره خودگردان کردی و ساختار نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه. اما از نظر او دولت بشار اسد با هیچ کدام از خواسته های کردها موافقت نخواهد کرد.

دکتر جاشوا لاندیس تاکید کرده است که دولت مرکزی سوریه حداکثر با تدریس چند نوبت زبان کردی در هفته موافقت خواهد کرد و بیش از آن به کردها امتیازی نخواهد داد.

استاد دانشگاه اوکلاهما، در مصاحبه سال 97 خود با خبرگزاری کردپرس نیز درباره احتمال توافق میان کردها و دولت مرکزی سوریه گفت که این احتمال وجود ندارد که بشار اسد امتیازات مهمی مانند خودمختاری و یا حفظ نیروی نظامی به کردها اعطا کند. این بدان معناست تا زمانی که دولت آمریکا متعهد به محافظت از کردها و اداره خودگردان در شمال شرق سوریه باشد، کردها احتمالا به امید حفظ خود به آمریکا متکی شوند.

دکتر لاندیس تاکید کرد اما اگر آمریکا از سوریه بیرون برود کردها برای در امان ماندن از ورود ارتش ترکیه به این مناطق، در جهت از بین بردن رهبری نیروهای دموکراتیک سوریه و یگان های مدافع خلق یا ypg به سمت دمشق خواهند آمد.

استاد دانشگاه اوکلاهما درباره اهرم های احتمالی کردهای سوریه برای حفظ مناطق تحت کنترل خود به کردپرس گفت: در اختیار داشتن اهرم از سوی کردها به آینده مذاکرات آمریکا با روسها، اردوغان و ایران بستگی دارد. اگر آمریکا به سمت توافق با ترکیه و روسها نیاید ممکن است به سمت حفظ موقعیت خود در شمال شرق سوریه برود. این امر به کردها اهرم و ابزار خواهد داد.

کد خبر 2755314